Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fyrdubblade RAM-minnet CPU i taket.


Mara IF

Rekommendera Poster

Fyrdubblade RAM-minnet och CPU går nu i taket.

 

Kan någon förklara fenomenet med aktivtetshanterarens CPU-grafik?

 

Jag har ökat RAM minnet från 512MB till 2GB(2x1GB). RAM-minnet uppfyller de krav Fujitsu-Siemens PC-supporten rekommenderar (ett undantag har nu 890 Mhz mot tidigare 533 MHz). När jag jämför (5 program samtidigt laddade) grafiken på aktivtetshanterarens CPU-användningsgrafik före och efter får jag följande överraskande resultat. Före installationen fick jag max 40-60% användning av CPU. Efter installationen får jag 70-80% användning av CPU. Hade väntat mig helt andra % efter installationen (10-30%). Det fysiska minnet visar Totalt 2087344 kB / Tillgängligt 1434900, vilket torde motsvara det nya minnet. Kör en 1 år gammal Amilo M7440 laptop med XP Home

 

Huru kan CPU-grafiken förklaras?

Vad anger Växlingsfilen (visar 454MB)?

 

Tacksam för hjälp

 

Martin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om det blir bättre om du ökar på växlingsfilen:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Prestanda Inställningar - Avancerat - Ändra

Välj t ex Storleken bestäms av Windows.

Starta om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och tack för ditt svar.

 

Har nu ändrat i System inställningarna enligt ditt förslag. Någon större skillnad ser jag inte i CPU-användningen.

Har jag förstått rätt med växlingsfilen träder den in när RAM-minnet ej räcker till. I mitt fall har 4-dubblat RAM-minnet så behovet att använda RAM-minnet borde drastiskt ha minskat.

 

Vad tror du om eventuella följder av att öka (hastigheten?)i MHz från 553 till 890? Kan det påverka användningen av CPU-minnet?

 

Tillbaka till Aktivitetshanterarn. Vad är skillnaden mellan allokerat minne och viritulellt(växlings)-minne. Storleken på dem är ungefär lika?

 

Hälsningar

 

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på andra inställningar som har med felhantering att göra i Windows så kan man behöva en växlingsfil som är 1,5 gånger RAM-minnets storlek.

 

Jag vet tyvärr inget om hur minneshastigheten påverkar datorn.

 

Allokerat minne Totalt är lika med Växlingsfil + mängd RAM-minne, om jag har förstått det rätt.

 

Är det bara under laddning av 5 program som du får så höga CPU-värden?

Det kanske beror på att nu så används inte växlingsfilen på hårddisken som extra-minne och då går det fortare att ladda in dem och då får CPUn jobba mer men under kortare tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...