Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med partitioner

connect

Recommended Posts

Har en PC med två hårddiskar, primärdisk © och slavdisk med tre partitioner, D med FAT32 och G och H med NTFS. C-disken har blivit full och den ersattes med en ny hårddisk och nyinstallation av XP. När datorn startas visas nu bara en partition på slavdisken, D med FAT32. All filer och program som fanns på partitionerna G och H är inte tillgängliga. Kan någon hjälpa mig och berätta hur jag ska komma åt dessa? Hjälper det att ändra filsystemet till NTFS och kan det göras utan att data försvinner? Tacksam för alla tips.

Hur ser det ut i Diskhantering (Högerklick på Den här datorn - Hantera)? Ser man alla partitionerna då? Hur är de i så fall märkta?

För slavdisken visas blåmärkt (primär partition) (D:) 74,53 GB FAT32, felfri samt svartmärkt (inte allokerat) 2,15 GB. De saknade partitionerna G och H som hade NTFS syns inte. När man ser på egenskaper för (D:) i utforskaren anges en kapacitet på 1.99 GB men som alltså borde vara närmare 80 GB.

Betyder det att det verkar som att G: och H: numera ingår i de 74,53 GB som det står att D: tar?

I vilket fall som helst så verkar ju partitionstabellen ha blivit skadad. Jag vet inte men ett partitioneringsprogram, t ex Partition Magic, kan kanske rätta till det.

Du kan också se om något filräddningsprogram kan hitta de saknade filerna: http://www.idg.se/2.1085/1.72853

Du ledde mig på rätt spår. Hittade ett program 'Get Data Back' som bland diverse andra program jag provade lyckades ta fram Mina Dokument som jag sedan lyckades kopiera till C-disken utan att erlägga $99 som de vill ha för att skicka en nyckel för att kunna kopiera återfunna filer. Frågan nu är om jag kan med hjälp av Partition Magic kan konvertera filsystemet till NTFS utan att förlora data?

Tack för poängen! :)

Roligt att du lyckades få tillbaks filer.

Även om det är meningen att man ska kunna konvertera FAT-partitioner till NTFS utan att förlora data (går ju även med Windows-program) så finns det ju inga garantier och nu när dessutom partitionen verkar minst sagt osäker så skulle jag inte lita på det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...