Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör man ett formulär? (hemsida)


mariusgrimstad

Rekommendera Poster

mariusgrimstad

Hur gör man ett formulär på sin hemsida? Jag vill att mina besökare på hemsidan ska kunna skriva i namn, vad dom vill säga och en 'skicka-knapp'.

Går det att göra så att de skriver på hemsidan men att det skickas vidare till min e-mail adress utan att det kommer upp outlook express på deras dator???

Vore väldigt tacksam för svar!!

 

[inlägget ändrat 2007-11-23 14:42:22 av mariusgrimstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej marius.

 

Ett formulär för detta kan se ut så här:

 

<form name='formular' method='post' action='mailto:dinepost@adress.com?subject=Den text som ska visas i Ämnesraden'>

<input type='text' name='Namn' />

<input type='text' name='Synpunkt' />

<input type='submit' Value='Skicka' />

</form>

 

Med denna metod kommer det dock upp personens mailklient (t.ex. Outlook) upp.

 

Vill du inte att mailklienten ska komma upp så måste du installera/köra ett cgi-script på servern.

Då skickar man formulärdatan till cgi-scriptet, som i sin tur behandlar informationen enligt de inställningar man gjort, och sedan skickar cgi-scriptet vidare mailet till din mail.

 

Det är inte alla server-providers som tillåter att man kör cgi-script, speciellt inte om du har ett gratis lagringsutrymme för din sida.

Har du tillåtelse att köra cgi-script så kan du hitta script för detta.

 

Det finns även ett inbyggt epoststöd i PHP (kolla mer på www.php.net för detta).

 

/ Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ser nu att du vill ha en sån nu, jag kan göra en åt dig som du kan använda, återkommer om hur du ska göra sen för att den ska funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...