Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på hårdvaran?


XXtazy

Rekommendera Poster

Hej allihop, är inte helt säker på om detta är ett hårdvaraproblem men den får vara här tills vidare.

 

Det är så att min dator slutade funka (kunde ej starta windows, den bara startades om) så jag formaterade hårddisken. Men precis när jag var säker på att problemet var löst och skulle installera om windows så kommer samma problem. Antingen kommer det upp blåskärm med felmeddelande, eller så stannar det bara och jag måste starta om (under installationen).

 

Mina tidigare datorproblem har bara sträckt sig till att det räcker det att formatera hårddisken, så jag har verkligen ingen aning vad jag ska göra nu. Min enda gissning är att nån hårdvara har gått sönder, och i sånna fall behöver jag hjälp med att komma fram till vilken.

 

Förstår att ni behöver mer info för att hjälpa, men jag vet inte riktigt vad så fråga gärna

 

tackar

//micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Har du fortfarande en fungerande Windows på datorn?

 

Minnet testas med ett minnestestprogram:

http://www.memtest.org/

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet kommer när jag ska installera windows, efter att jag formaterat hårddisken.

''Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

 

bla bla

 

bla bla bla

 

Teknisk information:

 

*** STOP: 0x00000024 (0x001902FA, 0xF7345000, 0xF7344D00, 0x0052B320)

 

Påbörjar dumpning av fysikskt minne.

Dumpningen av det fysiska minnet är klar. Kontakta systemadministratören eller teknisk support om du behöver hjälp.''

 

Det står inget med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

 

Nu när jag tänker på det är denna tekniska information inte samma som jag har fått förut. Det verkar inte vara samma koder varje gång.. Underligt

 

 

Det finns inget windows på datorn, den enda hårddisken är nyformaterad. Skriver det här från en kompis dator. Jag kan ju försöka kolla hårddisken på en annan dator, men minnestestet blir väl svårt?

 

Lägger till att hårddisken kopplades in hos en kompis innan den formaterades för att kopiera över viktig data, och då verkade den fungera som den skulle.

 

/micke

 

Edit:

Underbart, startade om datorn precis efter och det första som händer är att en ny blåskärm dyker upp.

 

''Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

 

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

bla bla

 

Om problemet kvarstår kan du prova att inaktivera eller ta bort nyinstallerade maskin- eller programvara. Inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis caching eller shadowing.

 

*** STOP: 0x0000000A (0x8B16EB04, 0x00000002, 0x00000001, 0x804EB213) ''

 

 

 

Aight, startar om igen, väljer att reparera den windows som förut blev avbruten. Nytt felmeddelande

 

'Bla bla

 

inga stora ord (t ex BAD_POOL)

 

bla bla

 

*** STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0x807E8B03, 0xF7CADC88, 0xFCAD988)'

 

 

Det här är ju helt sjukt

[inlägget ändrat 2007-11-22 21:14:30 av XXtazy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varierande meddelanden på blåskärmarna är typiskt för fel på minnen och hårddisk.

Minnestestprogrammet har man på en diskett eller CD som man startar datorn från så man behöver inte ha någon fungerande Windows.

 

Det finns också alltid versioner av hårddisktesterna som körs från diskett eller CD. Du kan se om det går att se vad det är för hårddiskfabrikat i BIOS-inställningarna, men annars så går det ju alltid att läsa på hårddisken. Kan hårddisken ha blivit skadad i samband med flyttarna av den? Se också till att kablarna verkligen har gått i botten på kontakterna så de inte glappar lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, det tog ett tag att fixa disketterna, denna har ingen A:

Körde precis båda testerna men både minnet och hårddisken klarade det förvånande nog! Vad kan det då vara för fel?

Tack för dina svar Cecilia!

 

Edit

Jo kablarna har jag kontrollerat

[inlägget ändrat 2007-11-29 11:16:17 av XXtazy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Märker nu att jag av nån dum anledning kör memtest86 v1.70, när den nyaste versionen är 3.40!<TUMMENER></TUMMENER>hur lyckas jag

Ska göra en diskett med den nya och köra den istället. Finns det andra tester man kan köra på hårdvaror när jag väl håller på, ifall det inte är minnet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hårddiskstestet som du nämnde körde jag och det fungerade. Anledningen till att jag frågade om fler tester är att jag inte riktigt förstår hur delarna hänger ihop. Jag trodde att memtest bara kollade minnet, men som jag förstår det nu så kollas flera delar eftersom de arbetar tillsammans tex cpu, moderkort osv (detta kan jag ha missuppfattat helt också dock) hur som helst

 

Memtest86 v3.4 hittar direkt errors, men blir osäker efter att ha läst på hemsidan.

Är det med största chans fel på minnet?

Finns det något sätt att vara säker?

 

 

från memtest86.com

'Please be aware that not all errors reported by Memtest86 are due to bad memory. The test implicitly tests the CPU, L1 and L2 caches as well as the motherboard. It is impossible for the test to determine what causes the failure to occur. However, most failures will be due to a problem with memory module.'

 

sorry för osammanhängande text, märker att jag har sjukt svårt att formulera mig när jag knappt har någon aning om vad jag pratar om, tycker hårdvara är förvirrande!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att göra något test som inte använder sig av både CPU och minne. CPUn (processorn) är ju det som kör programmet så den måste ju alltid användas och likaså måste programmet ligga i minnet när det körs. L1 och L2 cache-minnen är antingen en del av CPUn eller något som finns på moderkortet mellan processorn och minnet (vet inte hur det förhåller sig, kanske varierar med hur gammal processorn är) så det går inte att komma undan dem heller.

 

Det är mycket sannolikare att det skulle vara fel på minnet än på processorn i alla fall, precis som de skriver.

 

Memtest86+ är på version 1.70

Memtest86 är på version 3.4

Det är olika program, även om den ena baserades på den andra från början.

Intressant att de ger olika resultat, men tyvärr så kan jag inte säga vad det kan tyda på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...