Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minneskortsläsare funkar ej


Nisse_Nisse

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min inbyggda minneskortsläsare i min bärbara, hp nx6125, vill minneskortläsaren helt plötsligt inte vara med längre.

Jag har haft datorn i ungefär ett år och lite till och den har fungerat perfekt. jag vet inte hur länge den har varit ur funktion eftersom det var rätt länge sedan jag använde kortläsaren. Men nu händer ingenting när jag stoppar i mitt sd-kort. Kortläsaren har (när den har fungerat) blinkat till en gång och sedan lyst hela tiden när kortet har suttit i.

Jag har installerat om systemet några gånger och efteråt installerat drivrutinerna från skivan som hängde med. Jag har ingen aning om vad som har hänt. Jag frågar i detta forum innan jag kontaktar återförsäljaren. Därför vill jag ha svar så fort som möjligt så att inte garantin åker iväg!

Är det någon som är snäll som skulle kunna hjälpa mig?

 

[inlägget ändrat 2007-11-20 21:37:28 av Nisse_Nisse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Antar att du har WinXP.

Gå in i 'Enhetshanteraren' och se om kortläsaren finns där: Högerklicka på 'Den här Datorn' och välj 'Egenskaper' sen Maskinvara och 'Ehetshanteraren'.

Om du tittar under 'Diskenheter så skall dina kortläsare finnas där. Heter någonting som 'Generic USB Storage-xxx USB Device. Vanligtvis 4 st. Du bör också hitta dom under 'Lagringsvolymer' som 'Allmän volym'

Finns dom inte där så är den troliga orsaken att den interna USB-kabel mellan kortläsaren och moderkortet inte är ansluten ordentligt eller att kortläsaren är defekt. Finns dom där men läsaren inte funkar så är kortläsaren defekt. Har du provat med olika korttyper?

Hoppas det hjälpte.

 

MVH/FairMan

 

[inlägget ändrat 2007-11-21 11:33:43 av FairMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag försökte hitta kortläsaren i Enhetshanteraren men inte riktigt där du beskriver. Jag ska prova igen. Jag provade med två olika sd-kort. Jag är osäker på om garantin är giltig om jag öppnar datorn och kollar den interna kabeln. Jag återkommer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag menade inte att du skulle prova olika kort av samma typ utan om du har provat olika typer av kort som compactflash o.s.v. Skulle dom fungera så är det troligen dålig kontakt i SD-facket.

 

MVH/FairMan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jasså var det så du menade. Jag har tyvärr inga andra minneskort. Men jag kan kanske låna ett om typ tre dagar av en kompis. Men om inte sd-facket fungerar är ju läsaren ändå defekt.Hoppas jag har garanti kvar!

Jag hoppas att du FairMan håller kvar greppet om denna tråd och kan hjälpa mig igen med detta snart!

Tack för hjälpen jag har fått än så länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja det gör jag. Men det viktigaste har vi inte fått svar på: Ser du Kortläsaren i Enhetshanteraren. Jag körde kanske för många steg åt gången.

 

MVH/FairMan

Man skall vara snäll mot sig själv så länge man har sig.

Danskt ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nja så trög e jag nog inte.

 

Jag hittar inget under 'Diskenheter' och jag hittar inte katalogen 'Lagringsvolymer i Enhetshanteraren.

Däremot hittar jag någonting som heter 'Secure Digital host controllers'.

Under där finns 'SDA Standard Compliant SD Host Controller'

Enhetsstatus: Den här enheten fungerar korrekt.

Det finns också 'PCMCIA-kort' Under där finns 'Allmän cardBus-styrenhet' 'Den här enheten fungerar korrekt'

 

Det är ett stort ? just nu!

 

[inlägget ändrat 2007-11-22 19:42:44 av Nisse_Nisse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem i %%%%%% har nämnt ordet trög.

Du har fått frågor i tråden, bara för stt det skall bli lättare för oss att bistå dig. Du hoppade över svaren. Hur kloka blir vi då. FairMan Out.

MVH/FairMan

Man skall vara snäll mot sig själv så länge man har sig.

Danskt ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag ber så hemst mycket om ursäkt om jag har uttryckt mig dumt. Jag har nu fått tips av en som hade haft samma problem. Han hade installerat om systemet för att få det att fungera. Jag har nu gjort likadant och nu fungerar det. Han jag har frågat har fått göra detta tre gånger. Det är lite mystiskt.

Nu får jag upp läsaren under 'Lagringsvolymer' som du pratade om innan. Jag tackar dig FairMan för att du tog dig tid. MVH Nisse

[inlägget ändrat 2007-11-23 21:27:17 av Nisse_Nisse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...