Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur funkar Daemon tools?

Jonatan13

Recommended Posts

Hej!

Hur funkar daemon tools? Jag har installerat det, men fattar inte vad som menas med mount image. Om jag har rätt så vill programmet ha någon slags bild från CD-n, men var finns den?

Mvh Jonatan13

Win XP Pro AMD Athlon XP 2200+ 512MB minne 9+220GB hårdisk PNY Nvidia Geforce 6600 128MB

Man emulerar en virtuell CD/DVD-enhet så man kan montera CD/DVD-avbildningar.

När du startar programmet får du en liten röd ikon i aktivitetsfältet, högerklicka på den och välj 'mount image', sedan lär du välja antal virtuella CD/DVD-enheter innan du kan gå in samma väg igen för att välja den CD/DVD-avbildning du vill montera.

(Jag är inte 100% på menyn då det var ca 1 år sedan jag använde det sist).

En CD/DVD-avbildning är en klon av en fysisk skiva, du kan 'lura' datorn att tro att det är en riktigt skiva genom att montera den med Daemon Tools.

Hoppas du får förstod något av det jag svamlade om? :)

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

[inlägget ändrat 2007-11-19 16:42:23 av Hund]

Guest ollemunter

Jonatan13!

Du måste skapa en image-fil av en CD. Oftast använder man tekniken för att slippa ha CD-skivan i när man spelar ett spel som körs direkt på en CD. Har man installerat spelet på datorn behövs inte 'Daemon Tools' Du konverterar en CD med exempelvis 'UltraIso' som skapar en image som är en ISO-fil i det här fallet och den monterar du i 'Daemon Tools' därav uttrycket 'Mount Image' och spelet körs virtuellt i 'Daemon Tools' på den skapade CD-läsaren.

Det finns flera olika program som kan fixa avbilder av en CD, om 'Daemon Tools' kan göra det direkt vet jag inte, i skrivandets stund, en del program är gratis, 'UltraIso' är inte gratis.

Det finns förstås mycket att läsa om ämnet, vid en sökning med Googles.

• 2 weeks later...

Det finns olika sorters filformat som du kan 'mounta' med deamontools. Exempel på såna filer är:

*.iso

*.daa

*.ccd

*.cue

*.isz

*.nrg

m.fl.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...