Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Starta om datorn som extern hårddisk..?

Carnagel

Recommended Posts

Hej,

är det någon som vet om man kan starta upp en bärbar pc med XP som extern hårddisk. Tjejens dator kan inte startas upp så jag skulle vilja kunna plocka ut innehållet på hårddisken. En kompis sa att man enkelt kan göra det på hans Mac och jag vill inte ge honom den poängen )

Man kan installer OS på en extern hårdisk, enligt min sagesman på proffsbutiken där jag köpt mina grejer. Men när man sedan kör t ex XP, så går det segt. Dessutom är inte externa hårddiskar gjorda för permanent bruk - dom kan bli för varma. Men jag skulle anta, att man måste installera xp från den bärbara, inte från någon annan dator. Men jag vet inte säkert. Jag har inte provat själv.

Om det lyckas, så kan du ju sedan plocka över filerna från laptoppens interna hårddisk till den externa.

Hej,

ett alternativ är att köpa en extern 'hårddisk-läsare'. Sedan plockar du ut hårddisken ur tjejens dator och sätter den i läsaren som du sedan kopplar till din dator via usb/firewire. Då fungerar den som en extern hårddisk.

Jag funderade själv på denna lösningen för något år sedan när min förra dator kraschade, men det blev dock inte av.

Jag vet inte vad en sådan hårddisk-läsare kostar, men generellt så är ju tyvärr allting dyrare till bärbara datorer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...