Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudproblem!! Tappar fattningen!! AHHH!!


Jackass Storm Trooper

Rekommendera Poster

Jackass Storm Trooper

Japp, jag tappar fattningen.

Det är mitt senaste problem med datorn som gör att jag blir mer eller mindre galnare för varje sekund som går. Det är ljudet som är felet, det vägrar fungera på ett normalt sätt. Låt oss börja från början.

 

Mitt moderkort klarade inte mitt ny RAM minne på 2GB men det sa i instruktionsboken att den ska klara upp till 4GB. Men detta är inte problemet. Efter att jag fick det nya moderkortet så försvann allt på mina hårdiskar och jag var tvingad att om installera allt. Detta är inte heller problemet. Utan problemet är ljudet efter att jag fick det nya moderkortet. På det nya moderkortet sitter ett SoundMAX ljudkort och det var bra de 10 första sekunderna jag använde det men sen så började ljudet låta som om jag lyssnade på en repig skiva. Så jag sökte på Internet och upptäckte att flera hade problem med deras integrerade SoundMAX ljudkort. Så jag prövade med att göra som det stod men inget funkade. Så det ända alternativet var att fråga på ett community som jag ofta besöker och är medlem sen ett år tillbaka. De visste inte vad felet kunde vara. Så de sa att jag antingen borde ringa eller ta kontakt med moderkorts tillverkarens kundservice eller köpa ett redigt ljudkort. Men eftersom jag hatar kundservice så köpte jag ett nytt ljudkort och blev väldigt glad när det kom hit.

 

Som vanligt när jag ska installera något nytt som behöver drivrutiner så av installerar jag de gamla om jag då har några (vilket jag hade denna gången). Så jag tryckte in kortet försiktigt i PCI sloten och sågtill att det satt i, vilket det gjorde. Och startade datorn, installerade de drivrutiner som kortet behövde och sen uppdaterade dom eftersom jag fick ett program till som kollar om det finns nya drivrutiner till kortet. Jag startar om datorn startar musikspelaren och ljudet lät mycket bra. Och då kom det. Ett fruktansvärt ljud som jag önskade skulle försvinna från min dator.

http://www.sleekupload.com/uploads/fucked_up_sound.wav

Denna sida innerhåller en quicktime player med en ljud-fil som jag har spelat in med min MP3 spelare. Ljudet som spelas upp är dåligt men om man höjer volymen så ska man kunna höra ljudet tydligare.

 

Okej, nu när jag gett er en lång förklaring till problemet så ska jag berätta vad jag har gjort för att försöka fixa problemet.

 

1. Ominstallerat drivrutinerna två gånger.

2. Sökt efter virus och andra otäcka små koder.

3. Frågat på ett annat forum utan att någon kunnat hjälpa mig.

4. letat efter drivrutiner som inte ska finnas på min dator.

 

Då kommer vi till vad jag hittade. Jag hittade följande filer i 'C:\WINDOWS'

Alcrmv.exe

alcupd.exe

SOUNDMAN.EXE

 

och i 'C:\WINDOWS\system32\drivers' hittade jag

ALCXWDM.sys

ALCXSENS.sys

 

Jag vet att de tillhör Realtek men jag har inte installerat några drivrutiner eller program från Realtek. Jag hade Realtek på mitt gammla moderkort men allt försvann på hårdiskarna när det ny installerades. Men iallafall, jag tog bort dom men det irriterande ljudet är kvar.

 

Jag vet inte om det är alla mina fläktar i datorn, hårdiskarna eller mjukvaror som skapar problemet, men något är det.

 

Om det hjälper så ger jag er min dators specifikationer på köpet.

 

CPU: AMD Athlon 64 3400+

 

Moderkort: Asus K8V-X SE

 

Moderkort chipset: VIA K8T800, VIA VT8237R, AMD Hammer

 

System minne: 2048 MB DDR

 

BIOS typ: AMI

 

GFX: NVIDIA BFG GeForce 7600GS (512 MB)

 

3D accelerator: nVIDIA BFG GeForce 7600GS

 

skärm: Fujitsu Siemens ScaleoView T17-1

 

ljudkort: Creative Soundblaster X-FI Xtreme Audio

 

hårdisk: Maxtor 7Y250M0 (250 GB, 7200 RPM, SATA)

WDC WD5000KS 00mnB0 (500GB, 7500RPM, SATA)

 

Så någon som kan lösa detta borde posta men om ni inte kan så är det bara att försöka så mycket ni kan.

 

[inlägget ändrat 2007-11-13 20:23:55 av jackass storm trooper]

[inlägget ändrat 2007-11-13 20:33:21 av jackass storm trooper]

[inlägget ändrat 2007-11-13 22:53:17 av jackass storm trooper]

[inlägget ändrat 2007-11-13 22:58:31 av jackass storm trooper]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har ingen lösning men tänkte försöka hjälpa dig att ''spåna''.

 

Låter det lika illa med det integrerade som det nya ljudkortet bör ju felet ligga i din maskin.

 

Om du plockar bort så mycket av ev. andra kort(modem, USB, TV-in osv) &amp testar?

 

Om du försöker avaktivera (inte avinstallera) så många enheter som möjligt i enhetshanteraren, som nätverkskort, osv. &amp testar?

 

Hur ser det ut med yttre kablage?

Om du testar plocka bort alla kablar som inte behövs för att du ska kunna lyssna på ljud, kanske t.o.m. högtalarna &amp använder hörlurar.

 

Om det är nätagget som inte skulle orka driva ljudkortet KANSKE det skulle hjälpa om du tog bort matningsspänning till cd/dvd, extra hdd osv.

 

Allt är ju mycket långsökt men du verkar vara lika desperat som jag var i en annan tråd :)

 

Sedan återstår väl att se om du kan testa nya ljudkortet i någon annan dator för att utesluta att det är det som spökar.

 

Har du tillgång till någon ytterligare, gammal hårddisk?

Du skulle då kunna plocka ut dina ordinarie, sätta in den tillfälliga, installera operativet och drivisar för ljudkortet och testa. (Skippa alla uppdateringar och att grafiken osv. är kass..)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jackass Storm Trooper

Det integrerade ljudkortet skippar små delar som kan variera från några ms till 2-3 sekunder. Precis som man lyssnar på en repig skiva.

 

Det ända jag har iinkopplat i min dator är

1 CPU

2 HDD

1 PCI (ljudkortet)

1 AGP 8x (grafikortet)

2 DVD R/RW

 

Och det ända jag har inkopplat utan på är ju bara Musen och tangentbordet. Sen är det ju mitt headset som jag använder istället för högtalare. Självklart har jag en skärm inkopplad.

 

Men jag har avaktiverat så många enheter som möjligt i enhetshanteraren. Det var utan resultat.

 

Nätaggregatet ska klara ljudkortet och allt annat i datorn. Jag har 420W och använder bara 325W med ljudkortet. Men jag kopplade ur DVD R/RW enheterna men det är fortfarande samma ljud.

 

Jag testade ljudkortet i farsans dator och det funkade perfekt.

 

Tyvärr har jag inga andra hårddiskar pågrund utav att den gammla datorns nätaggregat fick fnatt och på något sätt skickade in så mycket el igenom hela datorn att allt blev oanvändbart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...