Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

D-link dir-655


saint

Rekommendera Poster

hej!!

 

köpte mig en ny router då jag inte tyckte att min gamla d-link inte längre höll måttet vad gäller stabil uppkoppling!!

läste då pc för allas test om d-link dir-655 och tänkte den här lär ju vara stabil för den blev bäst i test!!

har suttit i soffan ikväll och räknat antal gånger den har kopplat ner och kommit upp i 6 gånger på 3 timmar...varje gång det händer så tar det bara nån minut så är jag online igen men det är väldigt tröttsamt.

vore mycket tacksam om nån kunde hjälpa mig få rätsida på det här...är övertygad om att routern är en av de bättre men nåt är fel!!

 

tack på förhand!!

 

//jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn ansluten med nätverkskabel eller trådlöst?

Om det är trådlöst så se vad som händer om du använder nätverkskabel i stället.

Om det är trådlöst, är då den trådlösa förbindelsen krypterad?

Om det är trådlöst, har du då prövat med olika kanaler?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha du cecilia det var många frågor ska se om jag kan besvara dom!!

 

jag kör trådlöst ja...ska koppla med kabel ikväll tänkte jag så får vi se hur det går.

den är krypterd med wep nyckel.

det här med kanaler vet jag inget om...men ska titta på det ikväll..det låter intressant...kan det vara så att den krockar med nåt annat trådlöst nätverk menar du på samma kanal då??

 

tacksam för all hjälp!!

 

//jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, trådlösa nätverk som använder samma eller närliggande kanaler stör varandra. Om de ligger på samma kanal kan de dock samarbeta så att överföringen blir säker till priset av lägre hastighet. Kanaler som ligger ett eller två steg från varandra stör varandra mycket. Ska man inte få någon störning alls så ska man vara 5 kanaler från varandra. Det är inte bara trådlösa nätverk som använder dessa frekvenser utan också bärbara telefoner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

 

Men om du tidigare hade problem med D-Link så kan man ju undra varför du inte valde ett annat märke och oavsett vad tidningen kom fram till. Jag valde ZyXEL därför att användare tippsat om den och innan jag fick 2 datorer så hade jag ZyXEL,s moden och jag har endast öppnat portar för uTorrent i routern som jag då också valde ZyXEL, några andra inställningar har jag inte gjort.

 

Det finns inga säkra uppkopplingar, någon gång kan en lina fallera, men det brukar ju bara vara att starta om webbläsaren så är man igång igen.

 

Många rekommenderar ZyXEL före D-Links produkter och skillnaden i pris är ju bara ett par hundralappar mer för ZyXEL.

 

Det brukar också ta ett tag innan datorn samsas med dom nya grejorna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du ollemunter...

 

jag brukar inte vara så märkeskänslig och att min router innan från d-link kostade 300 spänn ser jag bara som att jag fick vad jag betalade för:)

denna gången köpte jag en dyr...bäst i test i flera tidningar...och trodde att jag var safe...

och att en trådlös lina kan fallera är jag helt och och hållet införstådd med....men inte 6 gånger på en kväll!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

 

Det kan ju var operatören som är ditt problem. Jag kör Telia-ADSL 8MB och i början var det lite strul kommer jag ihåg, men nu har det gått flera år utan problem och det kan ju tyckas märkligt, att då i början var det ofta strul, men nu är det aldrig något, vad det kan bero på. Telia är ju inget man precis gillar, men vad tar man. Bor i ett Comhemhus och det vet man om, när man ser vad som kommer med posten, men aldrig i livet att jag skulle ansluta mig hos Comhem. Vet dom som har det och på sommaren när det åskar, har dom alltid problem. ADSL är klart OK och från Telia, dom erbjuder ju en massa säkerhetspaket, men nejtack dom avstår jag ifrån, vet många som fått problemen gratis med dessa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag kör ju dessvärre glocalnet och de har strulat duktigt precis i början men så det senaste året har det varit helt ok!!

har nu i eftermiddag och till kl 20.00 kört med nätverkskabel och inte en enda nerkoppling!!...måste ha nåt med att nåt stör mitt nätverk..ska nu ta och kolla det här med olika kanaler.

hörde också i eftermiddags att man ska kunna ställa styrkan på sitt nätverk och att det skulle hjälpa...nån som vet nåt om detta??

 

//jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv skaffat en DIR-655 för ett tag sedan och den går som tåget om du frågar mig. Dock har jag hört att det är väldigt vanligt med ostabila uppkopplingar när man använder trådlöst nätverk i Windows Vista. Inte helt olikt det du beskriver. Så om dina problem med uppkopplingen har kommit i samband med uppgradering av operativsystem så kan nog problemet sökas där.

I annat fall skulle jag rekommendera att kolla om det finns några uppdateringar på D-links hemsida. Jag vet att dom lagt upp en ny uppdatering som gör routern kompatibel med draft 2 av n-standarden. Det kan tänkas att den också innehåller något som påverkar g-nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har nu lagt in den senaste updateringen av firmaware på routern...och har kört datorn i 1 h...ännu så länge har inget hänt...men jag låter den stå på hela natten så får vi se!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag kört datorn i några dagar dock inte oavbrutet men en hel del timmar per gång...och inte en enda nerkoppling faktiskt.

tänkte att jag skulle skriva detta för det kan ju va nån som vill veta hur det gick:)

tack till alla som försökte hjälpa mig!!

 

m v h

 

//jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...