Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn blir långsam efter en stund + liten fråga o


Fjubb

Rekommendera Poster

Jo det är så att när jag suttit vid datorn en längre stund blir den jättelångsam. Prestanda är tillräkligt bra för att jag ska slippa detta.

Det sker nästan alltid på kvällarna, vare sig jag spelar eller har spelat något spel under tiden datorn varit igång eller ej.

Problemet märks extra mycket t.ex. när man bläddrar i mina dokument så jag misstänker hårddisken (som inte behöver defragmenteras).

 

Att det skulle vara virus eller liknande som ligger bakom har jag svårt att tänka mig.

 

Jag vill inte formatera hårddisken så jag undrar om det finns något annat jag kan göra eller om det kanske inte ens är hårddisken?

 

Har en liten fråga till också när jag t.ex. surfat en längre stund och sedan gör något annat kan jag fortfarande se spår av webbläsaren över hela skärmen, har hört att det är pixlarna som blivit slöa men jag undrar om det kan vara något annat än det och vad jag kan göra? Skärmen är av LCD-typ.

 

Vill inte köpa en ny skärm innan jag vet att det behövs.

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag säger att du först ska kolla vad det är som segar ner datorn, gör det med ctrl + alt + delete och sen på fliken processer, där kollar du vilken det är som har högst på cpu och arbetsminne, om du inte vet vad det är så skriv namnen här...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Lite mer INFO Om datorn!

 

Ram minne + processor!

 

Lika så vad du ar för temp på grejorna

 

 

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM25600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+120Gb 2,5,Nvid PCIE 7600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

processor: Intel Pentium 4 3.2 GHz

1 Gb DDR2 RAM

 

Inte jättebra men jag bör ju inte uppleva problemen med dessa prestanda utan att köra något krävande.

 

Funderar på att uppgradera men tyvärr besitter jag inte tillräkliga kunskaper för detta.

 

Vad gäller temperatur så har jag testat att installera speedfan men då verkade det som om Dell inte brytt sig om att installera termometrar mer än på hårddisken (som inte blir speciellt varm).

 

Har nyss öppnat chassit och dammat ur, märker ikväll om det hjälpte...

 

När det gäller processerna så om jag inte spelar något spel (problemen uppstår ändå) så är det vanligtvis Skype eller Firefox som tar mest och dom tar ju inte så mycket... Även när jag spelar något är jag sällan speciellt nära att använda allt mitt RAM-minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lämpligt att kolla hårddiskens överföringsläge.

Högerklick på datorn - Egenskaper - Maskinvara - Enhetshanteraren - IDE ATA/ATAPI-styrenheter - Primär IDE-kanal - Avancerade inställningar

Vad står det för Aktuellt överföringsläge för hårddiskarna?

Det ska normalt vara Ultra DMA Mode 5 om det ska gå med full hastighet.

 

Om de står i PIO-mode eller fel DMA-mod så har Microsoft tänkt sig att du får tillbaks hårddiskarna i DMA-mod så här:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kben-us817472

Avsnittet Workaround

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hittar två Primär IDE-kanal.

I den ena är inställningarna rätt men i den andra är det Ultra DMA Mode 2.

Vet inte hur jag ska tolka detta men säger detta att det troligtvis inte har med detta att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...