Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har köpt ny dator men lyckas inte ansluta till int


Lossitallet

Rekommendera Poster

Hej hej. Jag har hamnat i en liten... lr ganska stor knipa. En ny dator har införskaffats och när den ska anslutas till Internet via bredbandsuttaget, fiber, (www.jacket.se är ISP) så tvärvägrar det att funka. Om jag sedan flyttar nätverkskabeln till den gamla bärbara datorn igen så funkar det direkt?! E inte så duktig på sånt här men har läst mig till att ISP´n troligen har låst den gamla datorns Mac-adress till internetuppkopplingen...

Jag har provat följande:

 

Försökt kontakta ISP för tillägg av ny Mac-adress.. Först telefonkö i 35min o sen efter kl.18 beskedet att dom stängt o öppnar på måndag... Kan inte vänta så länge.

 

Stängt av allt o tagit ut sladden ur bredbandsuttaget i ca 2h men det funkade inte...

 

Har fått fatt på en router (D-Link DI-604) o nu när jag har den nya datorn kopplad via en router så ser det iallafall ut som om jag har en fungerande uppkoppling. Mina nätverksanslutningar visar att det finns en fungerande uppkoppling men hastigheten visar sig endast vara typ 1kb/s upp o man kan inte surfa på nätet med den nya datorn... Jag har läst lite på nätet ikväll/natt om att man kan så att säga 'klona' mac adresser?? Kan jag då klona adressen från den gamla datorn (som e godkänd o fungerar) o lägga in det i routern lr t.o.m i den nya datorn kanske o skulle det ändra så att jag fick en riktig anslutning...?? Inget e trådlöst i systemet o datorn funkade hemma hos mig med anslutning via samma router men då med Telia som ISP. Behöver jag ändra nåt i routern eftersom ISP e olika vad ska jag tänka på? Snälla skriv inte 'läs i manualen lr ring ISP då jag har tillgång till knapphändiga uppgifter o det e ingen som svarar innan det e försent ändå!) I lägenheten där den nya datorn inte funkar är 'www.Jacket.se' (Gamla Velocity) ISP o på deras hemsida så kan jag tyvärr inte hitta nån hjälp... Jag skulle bli jättetacksam för all hjälp jag kan få med detta då jag MÅSTE kunna lösa problemet inom 6h vilket e jättelite tid men det e en verklig kris för mig om det inte funkar då... Har tyvärr i ett korkat ögonblick lovat 'fel sorts person' (Jag skämtar alltså inte. Jag = Ont i magen) att fixa den nya datorn med internet o allt... Jag kommer att sitta framför datorn tills 11.00 idag lördag 10/11 så bara svara om ni har det minsta lilla tips lr om ni behöver mer info så får jag en notis via mail o kanske kan bli lite lugn. Tack på förhand.. //Andreas

 

[inlägget ändrat 2007-11-10 06:44:45 av Lossitallet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Läste detta LITE för snabbt kanske?

 

Har du brandvägg som kanske blockerar?

 

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM25600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+120Gb 2,5,Nvid PCIE 7600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den gamla bärbara datorn fungerar via routern så är det inte problem med MAC-adresserna och ingen kloning behövs. Så första steget är att ta reda på hur det är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade aldrig det då batteriet var slut på den då. Om man gick in i den nya datorn o kollade på 'mina internetanslutningar' så visade det dock att det nu fanns en fungerande anslutning när man körde via routern. MEN hastigheten var bara runt 1kb/s när man klickade på dess egenskaper. Ibland så hoppade den dock upp till ett par hundra kb/s men man kommer absolut inte ut på nätet lr så.

 

Tyvärr för egen del så e datorns hem nu inget ställe jag vill vara på mer än absolut nödvändigt o jag kan inte skita i få det att fungera då det bara skulle få vidare konsekvenser...

 

När jag väl e på plats sen så måste jag veta vad jag ska göra om det inte funkar att surfa med den gamla datorn via routern?!

 

Antar dock att det i båda fallen handlar om inställningar i routern. Helst skulle jag ju vilja slippa använda routern o köra direkt mellan uttaget o datorn men rätt att sladden var utdragen i nån timme så blev den inte accepterad. Men som sagt om jag kan fixa det via routern så jag kommer därifrån så får han skiten av mig!

Jag har även provat att ansluta med brandväggen nere men utan framgång :( ..

 

Kan man ställa in routern så att den släpper genom all trafik så skriv det så får han klara sig på viruskyddet o windowsbrandväggen...

 

Om du orkar o har tid Cecilia så skriv gärna ner vad jag ska göra o om du inte har nog fakta så bara skriv ner så fyller jag på det jag vet o kan!!

 

Mvh

Andreas

 

[inlägget ändrat 2007-11-10 08:55:36 av Lossitallet]

[inlägget ändrat 2007-11-10 09:07:23 av Lossitallet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På D-links webbplats så ska du kunna hitta en manual till routern. Se vad det står där om hur man ska gå tillväga för att fixa till inställningarna vid en nyinstallation.

 

Eventuellt så är det en fast IP-adress till jacket.se och då måste just denna IP-adress läggas in i routern eller i datorn:

http://www.jacket.se/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE=6255

Du behöver kolla inställningarna i den gamla bärbara datorn som fungerar. I den så ta fram Kommandotolken (Start - Kör - Tillbehör) och skriv:

ipconfig /all

Så ser du den information du ska skriva in i den nya datorn:

Kontrollpanelen - Nätverksanslutningar - Högerklick på anslutningen - Egenskaper - Markera TCP/IP - Egenskaper, inställningar (eller vad det nu står på knappen)

 

Jag måste iväg nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...