Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två datorer hittar inte varandra!


ollehellqvist

Rekommendera Poster

ollehellqvist

Datorerna hittar nätverkskorten men dom hittar inte varandra. den ena har me installerat och den andra har 98:an installerad! Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

 

Har du val att de ska kunna ge tillgång åt andra till sina filer?

Tillhör ni samma workgroup?

Samma protokoll?

Tcp/ip?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
ollehellqvist

Jag har kollat ip adressen. Workgroupen och nätmasken. Jag har också pingat till dom båda. Man dom hittar inte något

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jacobsson

Kör du direkt mellan de två, eller använder du dig utav Hub eller switch ???

 

om du kör direkt så måste du ha en korskopplad kabel, men det visstedu väl redan , HUB/Switch är det till 99.999% raka kablar.

 

prova också att installera NetBeui på burkarna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rodieki salvolainen

Windows ME och 98 har den egenheten att ge sig själv en egen IP-adress ibland om fjärranslutning är installerat som nätverkskomponent. Om den den finns ta bort komponenten.

 

Var säker på att dom har rätt ip-adresseroch nätmask, genom att använda "winipcfg"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollehellqvist

Jag använder mig av en korsad kabel. För det är direkt mellan två datorer.

jag kan nämna att jag har två nätverkskort. Ett usb och ett internt i datorn med win ME. Usb nätverkskortet är kopplat till telias adsl modem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollehellqvist

 

Det finns två lysdionder på dom båda båda iterna korten och en av dom lysdioderna lyser på båda korten!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollehellqvist

 

Det finns två lysdionder på dom båda båda iterna korten och en av dom lysdioderna lyser på båda korten!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super ni hårt i den här kanalen?

Har sällan sett så många multipostningar...

 

Att fjärranslutning skulle ge konfigurationen för ett av nätverkskorten dynamisk ip pga fjärranslutning låter skumt... "fjärranslutning" hanteras som ett eget kort med egna inställningar och ställer knappast om inställningarna för de andra korten.

 

...men med tanke på att du kör adsl så borde du inte behöva ha ngn fjärranslutning...

 

Vad det gäller lysdioderna är det mera väsentligt om det tänds ngn lysdiod när du pluggar i kabeln?

 

-Prova annars med en kabel utan kabelbrott.

 

----------------------------------------

Bekroink

"A weird imagination is most useful to

gain full advantage of all the features."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rodieki salvolainen

Det är ganska vanligt förekommande, har varit med om problemet ett antal gånger. Så det är inget båg och rackarspel.

 

 

/ rodieki

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att maskinerna ska se varandra måste man vara dels påloggad på bägge, dels ha aktiverat MS' nätverk på bägge och så måste NetBEUI-protokollet vara aktiverat i någon form. (antingen direkt, eller i formen Aktivera NetBEUI över TCP/IP)

 

Telia ADSL är en LAN-anslutning vad maskinerna beträffar, och ett NIC är ett NIC även över USB. Via WINIPCFG-programmet ser du där enkelt vilka IP-inställningar dina kort har. De kort som ska prata med varandra är de intressanta.

 

(sorry för förkortningarna, men detta hade blivit oläsligt långt annars :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
ollehellqvist

När jag skriver winipcfg så ser jag bara usb nätverkskortet och dens ipadress jag ser ine mit intärna!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...