Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera Ubuntu och GRUB


Johan_W

Rekommendera Poster

Hej, jag installerade operativsystemet Ubuntu.

Men nu ångrade jag att jag har gjort det och vill ta bort den. Men jag vet inte hur man gör.

Kan någon hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du klickar på start och sedan på Kontrollpanelen. Öppna -Lägg till eller ta bort program. Där markerar du det program du vill ta bort och klickar på Ändra/ta bort. Datorn sköter resten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han vill ju ta bort hela operativsystemet linux ubuntu. Om du vill ha t.ex XP istället så måste du ha en XP skiva som du sätter i datorn innan den startar upp och sen ska det bara vara att följa instruktioner.

 

Tänk på att all data kommer att raderas från hårddisken så säkerhetskopiera på en annan disk.

 

Om du inte har en skiva med ett operativsystem blir du tvungen att köpa en.

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-09 21:39:24 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ingen CD.

Jag har en HP dator men jag fick ingen XP Cd med. Jag tror att de har operativsystemet i en hårddisk som man använder för systemåterställning.

 

Men min fasters man har ubuntu, och där har han en knapp i en meny där det står 'Uninstall Ubuntu'

 

[inlägget ändrat 2007-11-09 21:41:35 av Johan_W]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok jag kan inte så bra hur linux ser ut men om du går in i motsvarigheten till den här datorn och kollar villka hårddsikar som finns och vad dom heter.

 

Finns det någon som heter något med 'recovery disc'.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså gå in i ditt ubuntu och titta villka hårddsikar du har och vad dom heter. Om det finns en partion som heter nåt med 'recvery disc'.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju det att xp och ubuntu är inte alls likadana. Jag antar att du installerade ubuntu från en cd skiva som du hade beställt eller bränt.

 

När du installerade ubuntu togs windows bort. Jag har inte hittat ett sätt att återställa ubuntu till xp utan en xp skiva men jag fortsätter att leta.

 

Någon annan här på forumet kanske ochså har någon ide om hur man ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du både XP och Ubuntu i datorn?

I så fall, är de på olika hårddiskar eller är de på olika partitioner på samma hårddisk?

När du startar datorn, får du då upp en meny där du väljer mellan Ubuntu och Windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bli av med Ubuntu så ska det ju gå att från XP formatera partitionerna där Ubuntu ligger så kan de användas till annat.

 

Om du tycker det är viktigt med att bli av med Grubs meny så kan man från en återställningskonsol, finns på en vanlig XP-skiva, skriva:

fixmbr

 

Men det är inte helt riskfritt så man bör ha säkerhetskopior på allt viktigt, om något går fel så kan man få installera om Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det kanske går, men efter att jag installerat Ubuntu försvann partitionen från 'Den här datorn'. Så jag kan inte nå den från XP. Men när jag är inne i Ubuntu så kan jag öppna partitionen med Windows.

 

Annars om det inte går att ta bort den utan att göra en fullständig dator återställning kan man istället ändra defult från ubuntu till windows.

Så kan någon förklara hur man gör det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I XP så ska du titta i Diskhanteraren (högerklick på Den här datorn - Hanter).

 

Okej, men allra först så bör du se till att Grub har rätt default-val. Se om denna sida hjälper dig:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=153983

http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/set-windows-as-default-os-when-dual-booting-ubuntu/

http://www.linuxquestions.org/questions/ubuntu-63/change-default-os-to-boot-from-grub-bootloader.-327321/

Hoppsan, om Grub använder en fil som ligger i Ubuntu-partitionen så blir det ju absolut inte bra att formatera den partitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tror du kan återställa datorn till ursprungsläget genom att trycka F11 vid uppstart och sedan följa instruktionerna.

Observera att allt raderas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...