Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smälla ihop 2 Partitioner?


Jofel

Rekommendera Poster

Har 2 partitioner efter en installation av Linux som jag ångrade. Formaterade båda partitionerna och installerade XP på C:. Om jag tar bort min andra partition (med hjälp av hanteraren) så står det bara att jag har Ej Allokerat utrymme (eller något liknande). Och då kan jag inte på något sätt använda utrymmet (95 GB). Så jag har nu 2 partitioner och jag vill veta hur jag smäller ihop dom till en enda huvudpartition.

 

Hjälp här uppskattas starkt.

 

Kan lägga till att på min andra partition har jag inte lagt in något alls.

 

Ber om ursäkt om det hamnade i fel 'forum'. Valde bara 'Datorer' eftersom jag tyckte detta problem handlade om just datorer hehe :)

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-08 01:48:49 av Jofel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XPs diskhanterare kan inte slå ihop partitioner eller utöka en partition utan då behöver man ett program från någon annan. Vanliga program för partitionshantering är Partition Magic och gparted. Man måste ha säkerhetskopior på allt viktigt på C: för det kan hända något med den under operationen även om det är ovanligt.

 

Fast själv så tycker jag att det är trevligt att ha åtminstone 2 partitioner med Windows, en som man har Windows och program på och en som man lägger alla sina egna filer på. Om man då behöver installera om Windows så blir alla ens egna filer orörda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...