Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

chkdsk avslutas ej


andershuang

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en smutsig c: hårddisk och chkdsk vill köra varje gång jag startar datorn. Om jag ej avbryter chkdsk så gör den tre kontroller och när den gjort sista så säger den 'verifiering av säkerhetsbeskrivningar är klar' men sen händer ej något mer,i vanliga fall startar datorn om. Jag antar att chkdsk bör skriva till en fil att den gjort färdigt kontrollen och att den nästa omstart ej behöver köras.

Jag har tittat i schemalagda aktiviteter men där finns den inte.

Finns det något annat program som kan hitta korrupta filer eller städa bort smutsiga fil fragment?

Eller om någon har något tips om hur man blir av med detta.

ps: satte i hådisken i en annan dator som slave men när den datorn startade hände samma sak och inne i windows gick inte att köra chkdsk eller defrag. I övrigt verkar den fungera felfritt.

Tack på förhand Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Kolla i loggen, som du hittar under Administrativt på programmenyn, så får du veta vad som hänt och varför de 3 stegen körs, vilket brukar göras när nåt inte står rätt till, men inte varje gång man startar sin dator. Normalt är denna körning sällsynt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har tittat i loggen men inget fel eller konstigheter har raporterats.

eftersom loggen verkar endast laddas med operativsystemet verkar den ej ha raporterat att den kör chkdsk alls.

Den avlsutar loggen när jag stänger av datorn och startar sedan med att identifiera processor och diskenheter

Sedan sätter den igång olika services som update osv. inget står om chkdsk eller någon felraportering.

problemet är ju att chkdsk ej avlutas eller startar om , jag får endast medelandet om att den är färdig sen händer ingenting, jag är tvungen att starta om datorn och sedan avbryta chkdsk.

ps chkdsk körs när datorn startas altså antagligen i felsäkert läge eller innan operativsystemet helt har kommit igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...