Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stillbild från video


Börni

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ville ta en stillbild (screenshot) av en video men det visade sig inte vara så enkelt. Jag har provat med Print Screen och med ett screen capture program men vad som händer är att den strömmande videon följer med stillbilden. Du tittar i princip på en bild av ett fönster med en rörlig bild inuti. Det hjälper inte med att pausa videon innan du tar bilden. När du stänger av videokällan försvinner förstås också den s k 'stillbilden'.

 

Någon som vet hur man gör att få en äkta stillbild?

 

[inlägget ändrat 2007-10-30 18:38:58 av Borni]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har WinDVD på datorn för att se dina filmer.Går det att ta stillbilder.

Sparas som jpg eller bmp bildformat.

http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1166553864565

 

Funkar även att ta stillbilder på filmer med Nero ShowTime. Som följer med Nero 8.

 

Går även med en del Filmredigeringsprogram som tex Adobe Premiere Pro ,Ulead Videostudio mfl.

mvh max12

 

[inlägget ändrat 2007-10-30 19:30:27 av molle98]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en äldre OEM-version av WinDVD, inte den nya WinDVD 8 Platinum som du länkar till. Jag kollade på listan över egenskaper och hittade inget om stillbilder. Om den nu kan det så är frågan om den skulle funka även för strömmande video via Internet.

 

Att det kanske funkar med videoredigeringsprogram kan jag tänka mig, men har inget sådant för närvarande.

Drar slutsatsen att det kanske inte finns någon enkel lösning på problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit fram till att är det ett vanligt screen capture program kommer det nog inte att funka - tyvärr.

 

Men historien fick ett lyckligt slut i alla fall för mitt vidkommande. Jag upptäckte att jag faktiskt hade nåt som heter PowerDVD i datorn. Provade att köra en video med den och den hade en knapp för att ta stillbilder. Funkade perfekt.

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-31 22:07:52 av Borni]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...