Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hal.dll -saknas / är skadad -kan ej kopiera


svanslund

Rekommendera Poster

Filen 'hal.dll' saknas eller är skadad därför kan windows inte starta.

Inget fungerar, inte ens felsäkert läge DOS-prompt, därför kan jag inte kopiera filen från diskett till datorns hårddisk.

Har försökt med start-diskett, -'C:\' är ogiltlig enhet får jag veta då.

När jag försöker installera om Windows (XP) får jag meddelande om att hårdisken har varit med om någon sorts korrigering / reparation &amp att datorn ska startas om, gång på gång på gång...

Har sökt &amp hittat en del svar som inte fungerar.

-Någon som vet hur göra?

-Svar uppskattas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har redan försökt med de 2 alternativen.

 

-Fler förslag?

 

-Ingen som vet något man kan göra för att starta från diskett &amp sedan från disket kopiera filen till hårddisken?

 

-Hur får man reda på exakt vad som är fel?

...på hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 alternativ? Det är ju flera stycken på båda sidorna.

Bland annat så står det om hur man kopierar in hal.dll från XP-skivan. Varför blanda in en diskett också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att jag vill kopiera från diskett är att jag kan boota från CD men då får jag bara meddelande om att någon åtgärd / reparation utförts på hårddisken &amp att datorn ska startas om.

Om jag låter datorn starta från CD -samma sak -gång på gång...

Om jag jag låter datorn starta från hårddisk -'filen saknas'-meddelandet.

Jag tyckte att diskett skulle bli enklast, det går att från min dator kopiera filen på en färdig XP-start-diskett (DOS- om man ska vara korrekt)

OK, men hur gör jag -exakt -för att kopiera filen från XP-skivan till hårddisken?

Det kanske står på kellyscorner-sidan, men min Engelska är inte så bra.

 

2 alternativ...? om jag uttrycker mej så här istället:

'alternativen som står på de 2 sidorna du länkar till' ...blir det väl mer korrekt!

 

[inlägget ändrat 2007-10-30 18:58:33 av svanslund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste vid det felmeddelandet är att det inte är fel på hal.dll utan på boot.ini-filen, så därför handlar metod 1 och 2 på microsoft-sidan liksom delar av sidan på kellys korner om hur man rättar till boot.ini. Men det har du tydligen redan testat.

 

Den bit som handlar om hur man för över hal.dll från CDn till hårddisken blir ungefär så här:

Starta datorn från XP-skivan.

Välj R vid första frågan för att komma till reparationskonsolen.

Skriv:

expand d:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll

Byt ut d: om CD-enheten har någon annan enhetsbokstav.

 

En vanlig startdiskett med DOS kan inte skriva till hårddiskar som är formaterade med filsystemet NTFS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OK, har nu gjort så.

-'åtkomst nekad' får jag veta.

Försökte att kopiera från diskett,

-samma svar, försökte även att deleta filen från hårddisk (om den skulle vara skrivskyddad)

-samma svar igen.

 

-Hur åtgärda / gå vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar, men då vet jag inte hur man kommer vidare. Det är kanske något allvarligare problem med hårddisken.

 

Det är kanske bra att testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Du kan läsa på hårddiskens etikett vem som har gjort den. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nähä, det var ju synd.

Men tack för att du försökte iaf.

 

Försökte hitta på sidan &amp följde länkarna, men hittade inget program till den hårddisken.

Fabrikat: Quantum

Modell: Fireball Plus AS

Part-no.: QMP20000AS-A

 

-INGEN annan som vet något / har något förslag?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
helvet..s Dator

Kontrollera först att kablarna till hårdisken sitta fast som det ska ..Detta fel kan orsaka felet också.

Får man i gång datorn med startdiskett i Xp går det med 98:ans.. ´Sen kan ni kopiera filen från den här mappen---

C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386\ Byt ut C: om enheten har någon annan enhetsbokstav. Döp gärna om org-filen innan,, sen är det bara köra omstart..

Som ni ser så har man allså servicepack installerat på datorn (det har väl dom flesta nu)då fungerar inte filen från cd skivan ,,är fel ver. samt storlek.

 

[inlägget ändrat 2008-01-03 05:39:00 av helvet..s Dator]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack, men det är för sent nu.

-Hårddisken är utbytt mot en ny.

 

Ingen behöver bry sej om denna tråd längre!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...