Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fel ip-adress fungerar

Hakke

Recommended Posts

Jag bor i en bostadsrättsförening som dragit fiberkabel till alla lägenheter och alla som vill koppla upp sig mot Internet har tilldelats en fast ip-dress, uppgifter om gateway, nätmask och DNS-server.

Efter en ominstallation av XP råkade jag skriva en av de tre sista siffrorna i ip-adressen fel, 103 blev 104.

Nu till det konstiga, jag har problemfritt kunnat använda internet, och kan det fortfarande, trots fel siffra.

Hur kan det vara möjligt, är inte varje adress tilldelad en specifik dator?

Kan det vara så att jag använt någon annan lägenhets uppkoppling och vad kan det i så fall ha för konsekvenser för säkerheten?

Som jag skrev, min tilldelade ip-adress ska sluta på 103 men den som är inskriven i TCP/IP slutar på 104, jag testade även att skriva in 88 och kom ändå ut på nätet.

Varför begriper jag inte.

Sitter också på fiber men har aldrig hört talas om att man ska skriva in sitt ip nån gång?

Är du säker på att du måste det.

I övrigt ser jag ju inte riktigt vad problemet är då allt funkar.

För att kolla vilken ip du verkligen har kan du kolla på

http://whatismyip.com/

/Skiren

Hej

Håller med ovanstående skrivare!

Sitter också med Fiber och router till 4 datorer och inte skrivit in något speciellt!

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM25600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+120Gb 2,5,Nvid PCIE 7600GT

Jag valde anpassad installation av xp och då ombads jag fylla i uppgifterna i TCP/IP, kanske för att jag inte var ansluten till nätet under installationen.

Nu är ju problemet inte funktionen, utan jag undrar över säkerheten.

Vi är 170 medlemmar i föreningen som tilldelats ip, lägenhet nr 1 har 1 som slutsiffra i och sista lägenheten har 170.

Rent konkret vill jag veta om någon i föreningen kan skriva in mitt ip i sitt TCP/IP och i mitt namn göra grejer, t.ex överskrida gränsen för mängden trafik som som föreningen tillåter?

'överskrida gränsen för mängden trafik som som föreningen tillåter?'

Det beror på hur föreningen håller koll på detta. Om de loggar per IP-adress eller om de loggar per fysisk anslutning. Värre är väl om någon gör olagliga saker när de använder ditt IP-nummer så att när polisen spårar tillbaks så hamnar de hos dig.

Du bör förstås ta upp detta med föreningen.

Tack Cecilia!

Det här med olagligheter, polis och skurkar hade jag inte tänkt på!

Jag ska omedelbart kolla med vår IT-ansvarig.

Ha en trevlig helg!

Tack detsamma och tack för poängen! :)

Jag hoppas att allt reder upp sig och att föreningen förbättrar säkerheten fort.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...