Just nu i M3-nätverket
Jump to content

USB-portarna fungerar inte

hardyman

Recommended Posts

Har en Dell stationär dator med XP. Ingen USB-port fungerar. Det finns 2 på framsidan och 3 på baksidan av datorn. Kan något hoppat isär inne i burken så man kanske bör öppna den? Trots återinstalationer och all uppdatering så hittar den inget som jag pluggar in i usb-kontakterna. Har pluggat in externa hårddiskar, kameror m m, men inget hittar den. Det konstiga är att det verkar som om de saker som behöver ström från USB får det. Men den hittar inte själva enheten. Datan är en 4 år gammal från ett företag som jag fått och jag vet inte om de nån gång använt USB-porten, men de borde ju gå att få igång ändå.

Se efter om det finns något med USB i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara) till att börja med.

[inlägget ändrat 2007-10-20 11:31:38 av Cecilia]

Jodå, i Enhetshanteraren finns USB med. Inga konflikter eller konstigheter syns. Har precis avinstallerat allt och återinstallerat. Men samma strul ännu.

Om man gör så här så kan ytterligare rader som har med USB dyka upp så att man kan avinstallera ändå mer.

Start - Program - Tillbehör - Kommandotolken

Skriv:

set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1

set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1

start devmgmt.msc

Då kommer Enhetshanteraren upp och i den väljer du att den även skall visa dolda enheter. Ta bort allt som har med USB-enheterna att göra och starta sedan om datorn.

Har råkat ut för ungefär samma sak en gång. Jag har ett 'löst' PCI-kort för USB.

Bytte plats och satte det i ett annat slot.

Skulle kanske fungerat om jag tagit ut det, startat datorn, stängt och satt tillbaks kortet. Men jag har å andra sidan andra möjliga orsaker till varför det inte fungerade (annan tråd).

Nu vet jag ju inte om du har ett 'löst' kort eller om dina portar är integrerade med moderkortet. Men hjälper det inte så som Cecilia beskrivit (jag gjorde också så innan jag tog ur kortet) så kanske du får öppna datorn.