Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radering av hårddisk


elotsa

Rekommendera Poster

Någon som har tips på gratisprogram för radering av hårddisk? Vill vara säker på att inga borttagna filer går att återställa, eftersom datorn ska säljas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går bra och sen så instellerar man t.e.x. unix eller Linux som är gratis. Då är de ursprungliga filerna som man hade i Windows XP eller 98 borta.

 

Det spelar ingen roll vilket operativsystem det är bara man installerar ett annat sen man har tagit bort det första.

 

Då är alla viktiga och hemliga filer som man hade på datorn garanterat överskrivna och går inte att återskapa.

 

 

/Maria

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-20 18:22:43 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt många dataräddningsföretag är många såna program inte säkra...

Man kan också göra så här om man har Windows.

 

Man raderar alla filer i t.e.x. mappen mina dokument i dos-läge. Sen formaterar man datorn och installerar Windows igen

 

Då är filerna som man hade i mappen mina dokument överskrivna. Jag testade det men en dator en gång. Det fanns inte ens spår av filerna kvar i mappen mina dokument.

 

Annars så brukar program som Norton utilities kunna hitta spår av halft överskrivna filer när man 'bara ' har formaterat om hårddisken och ibland finns de kvar heltoch hållet...

 

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är inget säkert sätt för att veta att det inte går att hitta filerna med filräddningsprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...