Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CRT eller TFT?


znork

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att skaffa en Hem-PC till min dotter (8 år). Man kan välja en CRT på 19" (1280x1024) eller en TFT på 15" (1024x768). Båda

är Compaq-skärmar. Vad ska man välja, har ni några råd i frågan? Vad bör man tänka på?

 

/znork

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitills har jag aldrig blivit imponerad av något som det står Compaq på. Fast jag kan ju ha fel.

 

En CRT skärm brukar ha bättre färgåtergivning än en TFT och är "snabbare". Min erfarenhet är att en TFT skärm ändra färg från olika betraktningsvinklar - något jag tycker är lite störande. Men det där är nog olika från skärm till skärm. En CRT skärm hanterar rörlig grafik bättre. Den har helt enkelt en renare bildväxling. TFT skärmar tycker jag känns lite tröga. Ungefär som om det tar en stund för varje pixel att släckas. Inget för spelälskaren alltså. Å andra sidan har TFT skärmar bra skärpa och saknar helt konvergensfel. (En bra CRT har förstås bra skärpa också). Vidare tror jag ett en TFT avger mindre strålning än en CRT. Den är lätt och smidig att ta med sig. Och den ser antagligen snyggare ut på skrivbordet. :)

 

Priset spelar ju viss roll också. Om de kostade lika mycket skulle jag välja TFT skärmen - men bara för att jag redan har en bra 19" CRT skärm. ;) Du har inte möjlighet att titta på grejerna innan köpet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitills har jag aldrig blivit imponerad av något som det står Compaq på. Fast jag kan ju ha fel.

 

Arbetsstationer och servrar då? Compaq köpte juh upp Digital förut och har numer ett klart imponerande utbud av trevliga rackmaskiner och arbetsstationer. Det är iaf vad jag anser... dessutom har de ett tufft Unix som presterar bättre än Linux i renderingsfarmar osv.. ;)

 

Men precis som dig så har jag fortfarande lite svårt att förknippa just namnet Compaq med något positivt utan bara kassa, gamla och proprietära hemdatorer... men så är det juh inte längre...

 

Om jag återgår till ursprungstråden håller jag väl med Daniel. Valet får nog tas beroende på vad din dotter kommer att göra (skrev jag innan jag noterade åldern ;) då typiskt "kontorsarbete" och djupare studerande helt klart kan vara vilsammare på en modern TFT, trots att den kanske inte uppfyller en grafikers krav på bildåtergivning eller en datorspelares krav på uppdateringshastighet...

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsstationer och servrar då? Compaq köpte juh upp Digital förut och har numer ett klart imponerande utbud av trevliga rackmaskiner och arbetsstationer. Det är iaf vad jag anser... dessutom har de ett tufft Unix som presterar bättre än Linux i renderingsfarmar osv.. ;)

Jag har aldrig jobbat med en server eller arbetsstation från Compaq så jag vet inte. Jag har bara sett kassa hemdatorer. De jag har sett har iofs ett par år på nacken. Och kanske har något mirakulöst hänt på senare tid, som kan ändra min uppfattning om Compaq... Men troligtvis inte. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig jobbat med en server eller arbetsstation från Compaq så jag vet inte. Jag har bara sett kassa hemdatorer.

 

Tja, Compaqs hemdatorer suger väl fortfarande... ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gott om plats 19" .Hon ska inte sitta nära skärmen. Flera kompisar kan också lättare föja vad som händer. Fram till 95 köptes bara Compaq på jobbet. Jag kör DOS på en dagligen. Nu köps aldrig Compaq, för mycket service..., nu köps IBM.

 

 

 

 

Wallmarts (stormarknad) har MS produkter och Mandrake 8.0 Linux

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...