Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Formatera hårddisken men inte windows

Raven

Recommended Posts

Hej!, jag har en fråga, kan jag rensa hårddisken utan att ta bort windows, alltså jag vill kunna formatera hårddisken utan att windows försvinner för jag vill få datorn snabb igen, för jag har tappat bort min Windows XP skiva så jag kan inte formatera på det sättet. Så sammanfattat är att formatera Hårddisken men inte ta bort windows.

kanske nått slags program som ni vet om?

Tack på förhand!

Formatera innebär att man skriver om hårddisken så att den blir tom. Så man kan inte formatera utan att Windows försvinner.

Okej, Tack för svar, men finns det nått program som gör att man kan rensa hela hårddisken men inte ta bort windows, alltså jag förstår ju att man kan göra det manuellt men det tar sån tid, nån som vet hur man kan rensa hela hårddisken men ha windows kvar?

Tack på förhand!

Jag tror inte du får någon prestanda vinning på det sättet tyvärr.

Vad du kan göra är att ta bort alla program du inte använder med lägg till/ta bort program.

Därefter installerar du något av gratisprogrammen här på pc för alla t.ex Ccleaner eller Easy Clenaer.

Detta borde ta bort lite överblivna skräpfiler och liknande.

Efter detta kan hårddisken behöva defragmenteras. Högerklicka på den här datorn och välj hantera, under lagring väljer du diskdefragmentering.

Analysera disken så ser du om den är i behov av defrag.

Andra åtgärder som gör datorn lite kvickare är att ta bort onödiga program som körs automatiskt vid uppstart. Dessa kan du ta bort med hjälp av Easy Cleaner eller vi kör/msconfig/autostart

/Skiren

På vänstersidan här finns det en länk som heter programbanken. Där finns många program att välja på som gör lite av varje för att snabba upp och skydda datorn.

/Skiren

Hej

Jag har ej tetstat detta själv och vet ej o OS förvinner?

http://www.killdisk.com/screenshots.htm

Annars OM du har möjlihget att kopiera över dett som du vill ha kvar till en annan Hdd eller Partition så är ju detta ett av dom bättre alt!

Sen rensa det du inte vill ha kvar!

Maila mig på : solena67@gmail.com!

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM25600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+120Gb 2,5,Nvid PCIE 7600GT

[inlägget ändrat 2007-10-14 06:27:24 av Helren]

Tack så hemskt mycket för svar allihopa!, trodde inte att jag skulle få så många svar på så kort tid, roligt att se!, Ccleaner var ett mycket bra program må jag säga, har rensat lite manuellt och använt olika diverse program, tex Ccleaner och nu går datorn mycket smidigare.

Tack alla!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...