Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera HP LaserJet


kiwi

Rekommendera Poster

Hej! Jag brukar få hjälp här så varför inte även denna gång. En kompis till mig har fått en begagnad HP Laserjet 3150 som både faxar, kopierar och skriver. Kopiera går utmärk utan att den behöver kopplas till en dator, men nästa steg är att installera den till en dator för att kunna användas som skrivare. Detta har jag gått bet på.

Har först använt den inbyggda katalogen i datorn där man väljer tillverkare och sedan modell men denna modell fanns inte så det sprack.

 

Gick sedan in på HP:s hemsida http://welcome.hp.com/country/se/sv/welcome.html och klickade på programvara & drivrutiner och gjorde en sökning och hittade då dessa tre varianter varav den första tydligen är den jag söker

» HP LaserJet 3150 All-in-One

» HP LaserJet 3150se All-in-One

» HP LaserJet 3150xi All-in-One

På följande sida väljer jag op Windows XP, på nästa sida klickar jag då knappen Download

 

Det hela går på en sekund, jag sparar uppgifterna på hårddisken i en mapp som får namnet lj628.

 

Testade här att koppla in skrivaren men datorn hittade den inte.

 

Letade rätt på ovannämnda mapp som i sin tur innehåller 6 mappar varav två mappar innehåller ”printer driver”, en innehåller säkerhetskatalog, en har okänt innehåll, en hjälpfil och den sista ”Oemsetup installationsinformation”. Om jag högerklickar på denna sista mapp så kan man klicka på Installera , men det händer absolut inget.

 

Min tanke var att om jag installerar detta i min dator kunde jag föra över det till en CD-rom.

 

Vad ska jag göra???

Tack på förhand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade extraherat filen så verkar det som att jag inte kan göra något mer utan att programet är installerat. Men fungerar inte xp:s plug and play till skrivaren då.

[inlägget ändrat 2007-10-11 18:19:43 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan gå att leta reda på en fil som heter xxxxx.inf (ja, inte xxxx utan något annat..), bland mapparna du fick, troligen någon med "drivers", och högerklicka på den och välja installera.

 

Annat alternativ är att i kontrollpanelen under skrivare, välj lägg till, välj att bara leta i särskild mapp, välj någon av mapparna du fick, om du får OK-knappen att "tändas" hittas giltig (men kanske inte rätt) fil.

Välj OK osv...

 

Annars kontrollera i enhetshanteraren om du har gul indikering på det som skulle kunna vara skrivare, högerklicka, egenskaper, uppdatera drivrutin och välj sedan mapp lika ovan..

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-11 21:02:55 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, som jag skrev ovan innehåller de två första mapparna ”printer driver" men där finns inte alternativet installera, det är bara mappen Oemsetupinstallationsinformation som har den, men den startar ingen process.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Där finns alltså ingen fil som har tillägget .inf ?

 

Högerklick på en sådan ska visa ett alternativ som heter Installera.

 

Men det startar inget installationsprogram eller så, drivrutiner läggs in på rätt plats bara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...