Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Readyboost


ScaniaR500

Rekommendera Poster

Hej. Har en fråga angående readyboost och min fråga är, jag har precis fått en USB 2.0 Hårddisk på 500 GB i födelsedagspresent och nu undrar jag om det funkar att skapa två partitioner på den hårddisken och använda ena partitionen som arbetsmminne för Vista och andra partitionen som vanlit lagringsutrymme. Jag hadde tänkt använda mellan 2-6 GB som arbetsminne och resten som lagringsutrymme. Och vad är maxstorlek man kan använda i readyboost? Usb-hårddisken är en Maxtor Personal Storage 3200 och skriv/läshastigheten är 7200 RPM. Jag hadde tänkt använda antingen Windows Vista Home Preminum eller Vista Ultimate. Här kommer lite info om själva datorns komponenter:

 

CPU: Intel Pentium 4 2,8 GHz, Socket 478, 512 kb cache, (stödjer ej HT-teknik)

Ramminne: 768 MB

HDD: INTERN: 40 GB

 

Tacksamm för alla svar jag kan få.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är ingen ide att använda en hårddisk till readyboost särskilt inte en extern. Readyboost är tänkt att användas till flashminne som usb minnen bara för att det är snabbare åtkomst tid på ett usb minne än på en hårddisk.

Sen är det bättre att vänta med att använda readyboost till service pack 1 har kommit. För att readyboost är inte stabilt nu. T.ex när datorn kommer ur villäge så ska den komma åt filerna på minnet igen men filerna är krypterade och när datorn kommer ur villäge så har den glömt lösenordet och då måste den lägga över filerna igen och då blir datorn långsammare istället.

 

Ett usb minne som jag kan rekommendera till readyboost är det här.

 

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=12940141

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.. så man ska inte använda en extern hårddisk.. så man ska använda ett usb-minne då istället. så 7200 rpm och 16 mb cache är inte tillräckligt snabbt för readyboost?? men hur snabb skriv/läshastighet har ett usb-minne då?? och hur mycket cacheminne han usb-minnet?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs hastigheten på ett usb minne beror på villket du väljer det kan vara ändå upp till 25 mb/s ner till 5 mb/s. Men det jag föreslog har ca 12 mb/s läshastighet. Jag har ett själv och gjorde lite tester. Din hårddisk är bra men readyboost är utformat för usb minnen. readyboost är ochså tänkt för att man inte ska ha dom vanligaste filerna på en hårddisk utan ett flash minne som är snabbare.

 

Sen jag har aldrig hört om att usb minnen skulle ha cache minne och jag tror inte dom har det. För cache minnet på en hårddisk ligger ju filer och väntar i för att läggas till hårddisken på ett usb minne behövs inte det. För filen ligger och väntar på datorn och skrivs direkt till minnet.

 

[inlägget ändrat 2007-10-06 23:38:10 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

 

Fast readyboost klarar bara av 4 gb. Så ett minne med 8 gb skulle inte vara bättre än ett på 4 gb.

 

Satsa istället på ett snabbt minne på 4 gb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...