Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DVD-brännare

Konsullen

Recommended Posts

Hej Alla Experter

Jag har haft två DVD-brännare installerade och det har fungerat bra. Efter en Virusrensning försvann de!! Efter lite pulande (kablar bytta mm) har de dykt upp i systemsetupen men inte i Windows system men drivrutinerna finns installerade men hårdvaran saknas ???

Lös detta så får ni en stjärna i kanten.

Tack på förhand

Janne kodknäckare

Handlar det om sata eller ide brännare? (sata är liten kontakt och ide ett brett band)

Har du några andra enheter installerade på samma kabel?

Om du har det och det är ide så får du som mikael63 säger kolla så du inte satt dem i fel ordning på sladden.

/Skiren

Tack för era tips.

tyvärr har jag testat alla tänkbara kombinationer bl a växlat kontakterna (ide) mellan hårdiskarna och brännarna , har även växlat kablarna och strömförsörjningskablarna.

Egentligen kvarstår funderingen kring om de är master, slave, eller "cable select".

Detta ändrar man genom att "strappa om" enheterna med små kortslutningsbyglar baktill.

Men om du inte ändrat dessa och det har fungerat tidigare så bör det ju fungera nu...

Jag antar du testat att koppla bort kablaget till dem, startat om datorn, stängt datorn, kopplat in EN enhet, startat datorn?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...