Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med fips och ny partition !!!


David

Rekommendera Poster

Hejsan !

 

Nu har jag stött på mitt tredje problem med Linux-installationen (Red Hat Linux 6.0) !

 

Jag har precis defragmenterat hårddisken (tog över 3 timmar) och sen gick jag till DOS och lörde igång fips (D:\dosutils\fips20\fips.exe) och allt fungerade ända tills.....

 

MItt problem den här gången: Jag har inte lyckats skapa en ny partition större än 23 mb. Fips låter mig skapa en partition mellan 7 och 23 mb. 23 mb är alltså det största jag kan skapa. VARFÖR ???? LÖSNING ???

 

Den partitonen på 23 mb är win95 fat32 enligt fdisk. Denna partitionen (på 23 meg) heter hda2.

 

Jag vill kunna skapa en partition på typ 1.5 gig.

 

Min hårddisk ligger på 6 gig, om nån behöver veta det. Nästan 3 gig ledigt.

 

Tacksam för all hjälp, som vanligt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en möjlighet du råkat ut för att ha minst en skrivskyddad fil i slutet på din hårddisk. Sådana brukar inte flyttas. Kör du scandisk, fullständig kontroll av ytan på hårddisken syns det om det ligger några filer på slutet. Hitta dem, ta bort skrivskyddet och defrag på nytt. Den andra möjligheten är att du kör fips.exe från D:\, det kanske inte går . Jag har bara kört fips från en diskett, dvs en "boot"-diskett med nödvändiga filer för att starta datorn + fips.exe på disketten.

Hjälper inte ovan knep har jag sett rekomendationer om Ranish Partion Manager

http://mirriwinni.cse.rmit.edu.au/~ranish/part/

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...