Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att ansluta till Internet


Namrepus

Rekommendera Poster

Hej

 

Till att börja med så vill jag säga att jag inte kan speciellt mycket om datorer, så vid eventuella svar gör dem så enkla som möjligt.

 

Så här ligger det till, har precis bytt bredbandsbolag från Telia till en mera lokal internetleverantör (Wasadata). Efter att ha bytt så fungerade allt som det skulle alla program gick att avnända osv. Men efter ca 1-2 veckor började ett antal program som använder sig av Internet att en efter en förlora uppkopplingen till Internet, det vill säga jag kunde inte använda programen mer eftersom de är beroende av en uppkoppling till Internet för att fungera.

 

Just för tillfället så fungerar vanliga

Internet Explorer, samt en del andra program som använder sig av en uppkoppling till internet medan vissa program fortfarande inte fungerar. Undra om det här kan ha något med följande att göra: Brandvägg/Virusskydd/Internetleveratören/Virus eller någon form av inställning i datorn. Kan även tilläga att jag inte har ändrat några inställningar sedan jag bytte internetleveratör ca 1 månad sedan.

 

Om ni tror att det är ett virus, skulle det då hjälpa att formatera datorn? skulle det ta bort ett eller alla eventuella virus (skulle jag bli av med dem för gått)?.

 

 

Tack i förhand för eventuella svar :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med sladd eller trådlöst?

 

Vad har du för virusprogram?

 

Menar du t.ex att du är ute och surfar och helt plötsligt bryts kontakten (uppkopplingen).

[inlägget ändrat 2007-09-30 08:42:04 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder mig av en sladd, och mitt virus program heter Norman (ingick när jag köpte datorn).

 

Och man kan beskriva det som så här att när jag ska t.ex starta ett program som kanske måste logga in på internet så går det inte, den får ingen kontakt helt enkelt.

Det har även hänt att när jag har surfat så har jag även då förlorat kontakten (uppkopplingen), men det brukar bara vara en tillfällighet som kanske varar i några minuter. Sen kan man ansluta som vanligt igen. Har även observerat att när jag har använt mig av ett visst program så har jag förlorat möjligheten att få kontakt med Internet, medan själva programmet i sig verkar själv ha kontakt med Internet, även fast ALLA andra program förlorar den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så programet får ingen kontakt men du har kontakt med routern.

Visas symbolen i start listen att du är uppkopplad när du försöker starta dom programen. Fast programet inte säger att det inte går att ansluta till internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Så programet får ingen kontakt men du har kontakt med routern."

 

Ja, det kan nog stämma. Vet inte riktigt vilken symbol du syftar på allt jag vet är bara att jag kan komma åt Internet (det vill säga gå in på hemsidor som denna), medan vissa av mina program inte kommer internet (får ingen kontakt).

Kan även tillägga att jag har testat att avinstallera och installera på nytt men inget verkar fungera.

 

Skulle det kunna vara någon form av ett virus? eller kan det vara min internetleverantör som på något sätt har blockerat dessa program? (om dom ens kan göra det).

 

[inlägget ändrat 2007-09-30 18:27:38 av Namrepus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det är något som blockerar programen från att ansluta.

 

Vad har du för router?

 

Ditt virus program kan kanske hindra programen att ansluta. Får du upp någon skylt från doitt virusprogram när programen försöker att ansluta.

Titta lite på inställningarna för din brandvägg och se om det är något där som blockerar dom.

[inlägget ändrat 2007-09-30 18:56:24 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad har du för router?"

Jag vet inte vad jag har för router, har ingen på rummet i alla fall (bor i ett korridorrum) allt jag behövde göra var att plugga in min nätverkskabel i väggen, skulle gissa att alla i korridoren/huset har samma router (men jag vet inte vad den heter).

Jag har hållit på att mixtra lite med min brandvägg,virusprogrammet etc, men det vill inte fungera. Och jag har inte fått några meddelanden från mitt virusprogram heller, vilket jag vanligtvis kan få vid t.ex ny installerade program. Men eftersom jag inte har gjort några ändringar sen tidigare så borde det inte vara något probelm i alla fall.

 

De Program som har problem att ansluta till internet är:

Ragnarokonline (Spel)

Risk your life 2 (Spel)

 

Har även två till program, men jag vet inte om man får prata om dem, Om inte skriv det, så tar jag bort det på en gång, annars fokusera på de två spelen istället (gissar att de alla har samma problem).

De två andra programen är:

DC++ (Fildelnings program)

Bitcomet (Fildelnings program)

 

Bitcomet, var det programmet som själv hade tillgång till Internet medan alla andra program förlorade sin uppkoppling. Nu funkar det inte över huvudtaget = ingen uppkoppling.

 

Den brandvägg jag använder är en som ingår i mitt virusprogram, utöver den så antar jag att windows xp har en brandvägg också.

 

[inlägget ändrat 2007-09-30 19:29:46 av Namrepus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Norman innehåller en brandvägg så är det viktigt att XPs egen brandvägg är avstängd för annars så får man konstiga problem. Kontrollera i Kontrollpanelen - Säkerhetscenter och Windows-brandväggen hur det är med den saken.

 

Det är inte förbjudet att använda fildelningsprogram, det kan däremot vara förbjudet att använda dem till vissa nedladdningar.

 

Fildelningsprogram och vissa spel kräver att man öppnar en port i brandväggen för att släppa in trafik utifrån in till programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan det vara den som sköter om internetet i huset där du bor som blockerar just dom programen.

Du har inga andra program som använder internet som du kan testa med t.ex msn, skype eller något liknande för att se om dom har samma problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Till att börja med kan jag säga att jag har kollat Säkerhetscentret och där står det att allt är på det vill säga:

Brandvägg - På

Automatiska uppdateringar - På

Virusskydd - På

Har inte ändrat nått där inne sedan jag bytte Internetleverantör.

 

Det är en massa andra program som fungerar, tex, Internet Explorer, Msn, Counter Strike etc. Men när det gäller nedladdningsprogram så kan jag inte testa med något annat, eftersom jag inte har något annat program än dem två.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att:

 

Stänga av Windowsbrandväggen och haft haft virusprogrammets på.

 

Stängt av virusprogrammets brandvägg och haft Windowsbrandväggen på.

 

Stängt av allt

 

Haft på allt

 

Men inget vill fungera. :(

 

[inlägget ändrat 2007-10-01 17:26:43 av Namrepus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du öppnat någon port i Normans brandvägg? Jag har aldrig haft den så jag vet inte hur man gör.

 

Beskrivningar för XPs brandvägg hittar du på http://www.portforward.com/english/softwarefw/WindowsXPFirewall/WindowsXPFirewall.htm

 

Eller menar du att Bitcomet och DC++ inte fungerar fast du inte har någon brandvägg igång? I så fall är det i alla fall inte ett problem med inställningarna i din brandvägg. Har du i så fall hört med någon granne eller med din internetleverantör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur man man öppnar portar och sånt, så kort sammanfattat kan ma säga så här det funka tidigare men inte längre, har inte ändrat på något där i mellan, det vill säga jag borde inte ha gjort något själv som har orsakat detta.

 

Ska ta och läsa igenom den där guiden som fanns på länken du skrev. Har pratat med andra i min korridor och det funkar för dem men inte för mig.

Men som sagt ska kolla den där guiden sen postar jag ett svar här så ni et hur det gick. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...