Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krash vid uppstart.. (tror hårddisk fel)


Benna

Rekommendera Poster

Hej efter 3de gången som jag har formaterat datorn pga samma problem så skulle jag villja veta vad de kan vara..

 

Det är så att när jag startar datorn så precis innan windows start rutan kommer fram så får datorn ett BRUMMANDE ljud.. (SCHHSCHHSCHHSCHHHSCHHSCHHHH........CHHHSCHHSCHHHH........CHHHSCHHSCHHHH)

och så kommer det snabbt en blå ruta fram o så startas datorn om... man hinner inte ens se vad det står på den blåa rutan.

Testade dammsuga datorn för att ta bort damm..

Funkade men samma ljud vid uppstarten men efter ett tag så kom jag ändå in på datorn o sen när nu det har funkat och kommit in så fungerar det glas klart, men ja som sagt vid omstart... datorn är riktigt gammal vet inte riktigt vad den "har" o så.. så om ni har nått program som jag kan tanka o se efter i någon logg o skicka den om ni behöver för att kunna lösa detta .. så skicka gärna.

Och jo har 2 hårddiskar en som kom med datorn för ett tag sen... och en ny så om det skulle vara fel på den första hårddisken så tror ni att det skulle hjälpa om man tog ut den o gjorde om den nya till "master" eller hur man nu säger.

 

 

Och jo ljudet som brummar så där frunktansvärt är från prompten.. den som alltid lyser gult när datorn jobbar men själva ljudet antar jag att e från hårddisken.

 

Tack för svar mvh Ben~

 

PS. Förlåt om jag har skrivit lite för kvikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta av höljet så att du kan avgöra varifrån ljudet kommer.

 

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så stannar förhoppningsvis blåskärmen kvar så det går att läsa vad det står på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.. men vad menar du med "höljet", har märkt att det kan börja surra lite liknande när jag är vanligt på datorn tex när jag startar ett program.

 

 

Om du menar "plåtskalat" som "Höljet" så har jag redan gjort det och det låter som om ljudet kommer från hårddisken.

 

 

Jo nu fick jag krash när jag hade på datorn när jag skulle starta om Firefox...

 

jag kom till den blåa rutan igen.. och det stog följande.

 

: Ett fel uppstod och windows stängts ner för att förebygga problem med din dator.

 

KERNEL_DATA_TMPAGE_ERROR

 

Om detta är första gången du ser detta meddelande bör du starta om datorn. om meddelandet visats fler gånger (typ) bör du utföra följande steg:

 

kontrollera att all ny maskinvara och program varaär korrekt installerat om det är en ny installation ~ kan du kontakta maskin- ellerprogramvaruttilgivaren om det behöver speciella filer för windows.

om problemet kvarstår kan du... osv... minns inte riktigt

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-30 10:50:03 av Benna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med höljet så menar jag plåtskalet. Om det låter från hårddisken så är det nog risk för att hårddisken håller på och går sönder, så kopiera allt viktigt från den hårddisken snarast och så ta bort den. Om det är från hårddisken som innehåller Windows så kan du installera Windows på den andra hårddisken och använda bara den hårddisken. Men för att du ska kunna installera Windows på den så bör den nog vara tom.

 

PS. Du kan nog redigera ditt inlägg och ta bort innehållet i filen, för det är bara en lista på en massa saker i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredvid kontakterna på hårddisken så finns det stift som man kan bygla (sätta en plastplupp över) till Master eller Slave. Hur man gör det för en viss hårddisk brukar stå på en klisteretikett på hårddisken.

 

Så du byglar om hårddisken till Master och sätter den längst ut på kabeln som går till hårddiskarna.

Sedan så formaterar du hårddisken och installerar Windows på samma sätt som du brukar skulle jag tro. Kom ihåg att allt försvinner från hårddisken då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...