Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortstips?


MarcusofaDown

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Sitter här och lurar lite på att kanske uppgradera från mitt gamla dammiga Radeon 9800pro till ett nyare och fräschare kort. Jag är inte så värst hemma på sånt här så jag tänkte fråga er experter :) Min budget ligger på max 1500-2000 kronor och jag har följande dator sedan innan:

 

RAM: 1.5GB

Processor: AMD 64 3200+

Moderkort: nVIDIA nForce3 250

Nätagg: 350w (en kvalificerad gissning, är inte hundra på den)

 

Så ser det alltså ut. Någon som utefter dessa spec kan rekommendera ett kort eller två för den prislapp jag angivit? Skulle vara enormt tacksam!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du har en agp kontakt för ditt grafikkort stämmer det?

 

Här kan du kolla in agp kort.

 

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10413

 

Här är ett bra agp kort.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332960&view=detailed

 

Det har fått väldigt bra recensioner och det är en bra prislapp och prestanda.

 

Det vore bra om du visste exakt hur många watt ditt nätagg var på. Om du öppnar sidan på datorn så brukar det sitta en klisterlapp på nätagget där det står.

[inlägget ändrat 2007-09-27 19:58:52 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju så jäkla dålig på vad skillnaden är mellan AGP och PCI och PCI Express och allt vad det heter. Det går inte att göra en slutsats efter moderkortstyp eller?

 

Hur många watt behöver man ha? Det verkar ju inte direkt stå på sidan för något av de kort jag kollat på. Det som du rekommenderade verkade för övrigt jäkligt intressant, men borde man inte fixa ett kort som är directx10-kompatibelt? Eller är sådana snuskigt dyra?

 

TILLÄGG: Har nu kollat och 350W stämde, det är vad jag har. Köpte för lite över ett år sedan ett nytt chassi, Q-Tec Midi tower ATX 350W

[inlägget ändrat 2007-09-27 21:08:47 av MarcusofaDown]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Här är ett program som tar reda på om du har agp.

 

http://pfatjanster.idg.se/program/200706/11.asp

 

Jag letade på moderkortet men hittade så många olika med samma namn så jag blev osäker.

 

DX 10 har du bara användning för om du har vista. Det finns inte många agp DX 10 kort men alla är inte snuskigt dyra. Det finns ett för tusenlappen. Här är det.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340068

 

Det är väldigt svårt att hitta hur många watt ett grafikkort behöver. På några få antal grafikkort står det men annars är det dåligt med det. Du kan mejla komplett och fråga hur mycket det grafikkortet behöver. Det gjorde jag en gång och fick ett bra svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker att det inte är nödvändigt med DX10? Är ju givetvis ute efter ett kort som håller ett tag till även om jag är en snål jävel :), därför undrar jag om inte DX10 kan vara på sin plats ändå? Fast som sagt, jag har inte jättebra koll på vad det faktiskt är bra för.

 

Vad tror du om 350W? Verkar det vara väldigt fattigt eller tror du jag klarar det med ett inte alltför enormt grafikkort?

 

TILLÄGG: Tackar förresten, AGP var det som gällde :)

 

[inlägget ändrat 2007-09-27 21:19:12 av MarcusofaDown]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du inte ska ha vista ska du absolut inte satsa på ett DX 10 kort. Om du ska ha vista så gör inte DX 10 jätte skillnad. Det gör skillnad i DX 10 spel med lite bättre grafik och färger. Jag skulle ha satsat på det andra kortet jag föreslog.

 

350 w kan fungera jag läste recensionerna för det kortet som är snäppet vassare där stod det att han körde sitt kort med ett nätagg på bara 330 w. Här kan du läsa det.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329103

 

Installera everest som jag länkade till förut så att vi är säkra på att du ska ha ett agp kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Vista har jag ju funderat på men inte än på ett tag, dessutom är det väl så att Vista inte KRÄVER DX10, eller?

 

Behöver ju mest ett nytt kort för att spela osv, men jag vet inte heller där om DX10 gör så stor skillnad den närmaste tiden.

 

Har kollat med everest och det står såhär:

System Slots:

AGP - In Use, Length = Short

PCI1 - Empty, Length = Short

PCI2 - In Use, Length = Short

PCI3 - Empty, Length = Short

PCI4 - Empty, Length = Short

PCI5 - Empty, Length = Short

 

... om du hänger med :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då ska du nog strunta i DX 10. för vista kräver inte det.

Och du har agp.

 

Så det agp kortet jag föreslog förut verkar passa bra till dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra det, du ska ha stort tack för hjälpen!

 

Förresten, vet du vad dom där PCI-grejerna jag listade betyder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns 3 olika sorters kortplatser, pci express, agp, och vanlig pci. pci express och agp används för grafikkort.

 

Pci platserna kan användas för lite olika saker t.ex ljudkort och nätverkskort. Enligt det du listade har du fem pci platser och en används.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ahaa, så det är skillnaden. Har alltid undrar över det där. Som sagt, du ska ha tack för hjälpen! Komplett svarade och tyckte att jag kanske borde ha 400W men att det kan gå. "Köp och testa" var deras inte särskilt överraskande svar, så det blir nog så när väl plånboken säger ja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...