Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Promise kort


Nibbler

Rekommendera Poster

Ni som är vana med ATA100 kort, är det normalt att hårddisken låter som ett tröskverk när man rebootar ?

 

Av nån anledning "resettar" han tre gånger innan han rebootar och det började efter att jag satte in mitt nyköpta Promise Ultra100Tx2 kort.

 

Disken är just nu en ATA66 men jag väntar på en ny disk och skulle vilja reda ut detta först.

 

Allt verkar funka förrutom just denna irriterade sak.

 

[inlägget ändrat 2001-07-31 09:33:18 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter inte normalt, på mitt förra kort var det som vanligt, dvs den startar som vilken disk som helst. Det ända är att den kollar om det sitter någon disk på controlern, detta har funkat både för ATA33,66 och 100 för mig. Jag vet inte hur många kort som kommit ut efter det jag hade, mitt hette bara Promise Ultra100 (tror jag)

 

Jag sålde kortet när jag köpte nytt moderkort som stödde ATA100, tappade visserligen raid funktionen, but wtf :)

 

//boriZ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte heller det verkar riktigt normalt men allt funkar ju, han bootar glatt och prestandan verkar bra ( bättre än VIA IDE bussen med samma HD ).

 

Installerade Windows XP RC2 utan några problem så frågan är ju om detta är normalt eller inte, man tycker ju något annat borde bugga om det är fel på promise kortet.

 

Kunde inte hitta något på Promise sajt om detta heller.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett fasttrak100 och två wd400bb's på den, jag upplever väl något liknande - dvs diskarna får en extra resetsignal vid omstart/uppstart osv... Inte för att det borde göra något, men det låter juh inte så jäkla trevligt ;)

 

Kört Win2k, WinXP b2 och rc1 med samma problem (rc2 ikväll)... så du är inte ensam iaf.. ;p

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, med andra ord är et en "feature" och inte en bugg :)

 

Får väl leva med det, bara det inte sliter på disken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis switchat till min nya disk och kan meddela att den inte beter sig på samma sätt så det var väl ytterligare en IBM "feature" jag råkade ut för med min gamla.

 

Nu har jag iallafall en 40G Western Digital Caviar XL, ATA100, 7200rpm, det ni :)

 

Och den är tyst ochså, mycket tystare än gamla IBM skroten, fattar inte hur IBM tillverkar sina diskar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM är bra.... de deskstar jag har låter inte mkt, 30GB ATA 100, två stycken t o m !

 

Jag är kanon nöjd med minna :)

 

 

 

//boriZ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vet inte hur deras nyare diskar är men den jag hade DJNA-352030, ATA66, var det ingen hög kvalité på.

 

Om man börjar få klick ljud och skadade sektorer som inte går att fixa redan efter ett och ett halvt år så är det ingen bra kvalité.

 

Dessutom det beteendet den visade upp när jag satte den på promise kortet var ju ochå rätt märkligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar en WD400BB? Eller vad står XL för egentligen? ;)

 

Annars så, ja - de är jäkligt tysta och trevliga..

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...