Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

F-secure brandvägg


Skiren

Rekommendera Poster

Som prenumerant av pc för alla så installerade jag f-secure protection plus som man fick i ett förmånspaket.

 

Som jag fattade det så innehöll den både antivirus, spyware och brandvägg.

 

men av en slump körde jag programmet leaktest...

O den kom igenom utan problem.

 

Är det ingen fullständig brandvägg eller vad är det frågan om?

har jag missat någon inställning?

 

Antar att jag skulle kunna ta upp frågan nån annanstans men jag gillar detta forum så:)

 

Jag ställde in brandväggen på hög samt nekade åtkomst för leaktest, men ändå tar det sig igenom

 

/Skiren

 

[inlägget ändrat 2007-09-26 10:48:27 av Skiren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Pontus Jeppsson

Hejsan!

 

Jag har vidarebefordrat din fråga till F-Secure, och fått följande svar tillbaka:

 

"Vissa leaktestprogram kan passera genom F-Secures filter och rapportera att produkten misslyckats med att fånga upp det.

 

Anledningen till detta är förhållandet mellan F-Secure Deepguard och

applikationskontrollen i Internetskölden. Deepguard analyserar allt som körs på datorn och värderar programmen utifrån om de beter sig skadligt eller inte. Eftersom leaktestprogrammet i sig inte är skadligt så kommer det att kunna passera. Detta betyder dock inte att F-Secure är sårbar mot denna typ

av hot. Vill man fånga leaktestprogrammet kan man ställa in Deepguard i expert-läge (då kommer den fråga användaren om man tillåter att den körs. Har Deepguard redan släppt förbi ett leaktestprogram så får man först ta bort den från listan över tillåtna program."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att få svar från f-secure om det hela.

 

Grejjen är den att jag har för mig att det var ungefär så jag gjorde för att försöka stoppa leaktest.

Inget minne av att det fanns några särskillda expertinställningar dock.

Men jag tog bort och sedan lade till leaktest och nekade programmet åtkomst.

 

Förstår iof argumentet att leaktest inte är ett skadligt program och därför inte blockas, men programmet beter sig ju som ett skadligt för att testa just om brandväggen skyddar tillräckligt.

 

Något svagt minne av att det fanns än del kommentarer i leaktest om det hela. Postar dem här sen om det var något av intresse.

 

Får testa lite mer när jag kommer hem ikväll antar jag.

 

PS. Lite besviken på F-secure i övrigt, det tar sjukt lång tid att scanna igenom mina hårddiskar(om den lyckas utan att hänga sig).

Den har dessutom inte genomfört någon schemalagd scan ännu, trots att den är inställd på att göra det varje vecka.

Det senare skulle väl kunna vara handhavarefel men jag är ganska säker på att jag gjort rätt.

Kanske rentav ska installera om det utifall nått är fel.

 

/Skiren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...