Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Till Alexa, ollemutter, Cecilia m.fl.

Attas

Recommended Posts

Får tacka för den hjälp o tips jag fått av er, men mitt problem kvarstår dock. Ni har helt klart bättre kunskaper än jag för jag är nybörjare. Jag sitter som sagt på ett sjukhus och all datatrafik går genom en server. Jag måste ju ha ett virusprogram men kan inte uppdatera det. Har nu testat olika program som ni tipsat om och andra som jag hittat på nätet, (är väldigt dålig på språk) men jag får hela tiden unigefär samma svar vid uppdatering; (Proxyservern kräver verifiering, kontrollera inställningarna för avancerade uppdateringar) eller (Proxy server connection failed). Det finns tydligen bara en (1) IT-kille här på sjukhuset men han har aldrig tid med att hjälpa till. Jag är uppkopplad mellan 16,00 till 24,00 om dagarna. Snälla ni, finns det någon som kan hjälpa mig så att jag kan få ett virusprogram som kan uppdateras utan att fastna i servern?

Det hänger ju inte på antivirusprogrammet utan på någon inställning gällande internet. Jag har för mig att jag nämnde något om proxy-inställningarna i internet explorer förut, hur var det med de inställningarna?

Var går jag in och vad ändrar jag på?

Det som står nu i fliken för (LAN).

Bockat för; Automatisk identifiering av inställningar.

Inte bockat för; Använd skript för automatisk konfigurering.

Proxyservern.

Bockat för; Använd en proxyserver för nätverket (inställningen tillämpas inte på fjärranslutningar eller anslutningar till virtuella privata nätverk).

Sen är det ifyllt med nummer för adressen och nummer för porten. Under det är det en ruta som inte är bockat för; Använd inte någon proxyserver för lokala adresser.

Jag är som sagt novis, men det är vad jag kan få fram.

[inlägget ändrat 2007-09-20 20:38:09 av Attas]

Då gissar jag att ditt problem hänger ihop med att datorn är inställd för att använda en proxyserver. I min dator så är det inget alls ibockat/ifyllt i det fönstret. Om du vill pröva med det så skriv av Adress etc exakt så att du kan återställa.

Pandas startsids tryck på Konfiguering

på sidan som kommer upp Alternativ

för internetåtkomst. Markera av Amslutning till internet med hjälp av proxsiserver. Lycka till

gregory

• 3 weeks later...

Hej, Attas !

Till att börja med så strider det du försöker att göra emot din arbetsgivares bestämmelser, det är inte din dator utan ett arbetsredskap.

Man har valt ett antivirussystem på det sjukhuset som du jobbar på och uppdaterar defenitionsfilerna centralt.

Ett antivirusprogram som är installerat kan slå ut ett annat samt ställa till med problem i datorn.

Vill du ha hjälp med detta så måste du gå genom din IT-avd. då du annars bryter emot reglerna för datoranvändande inom sjukhus.

Du skriver inte vilken sjukhusregion du jobbar inom men om det är inom VGR så finns det flera andra sätt att få hjälp på. VGRIT har t.ex 24/7 support.

Anledningen till att du har en proxyserver är pga. din brandvägg som är installerad på sjukhuset och som gör att du kan komma åt t.ex. Melior.

[inlägget ändrat 2007-10-08 23:11:45 av pkaffe]

Hej pkaffe.

Nu är det som så att jag är intagen här på sjukhuset som patient och datorn är min privata. Tydligen så har de inte så bra antivirussystem här på sjukhuset för jag fick virus och ett kapningsförsök.

Nu har jag talat med IT-killen och han har fixat det till mig. Det som behövdes var att IT-killen skulle "knappa" in ett lösenord till mig, ett lösen som vi patienter inte får reda på. När han väl hade gjort detta så funkade allt, mitt virusprogram uppdaterade sig. Om det nu är som du menar att mitt eller någon annans av oss patienters privata datorer och då med egna virusprogram skulle störa sjukhusets server kan jag inte förstå varför jag eller någon annan inte fått den informationen. IT-killen var som sagt här själv och hjälpte mig med lösenordet. Att det är så är för att vi inte ska kunna kolla vissa sidor på internet, men tyvärr så är även t.ex. Aftonbladets WebbTV stoppad. Klickar man på den så kommer det upp en användarruta där man ska skriva in lösen och det är ju det som vi patienter inte får.

Men ni ska alla ha tack för att ni engagerat er i mitt problem. Det är alltså så att vi ska inte kunna komma ut på vissa sidor på nätet och det drabbade mig när jag skulle uppdatera mitt virusprogram, men nu är det fixat. Tack ska ni ha i alla fall.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...