Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kopiering av LP-skivor

Töre6

Recommended Posts

Har fått problem med att överföra musik från LP-skivor till datorn. Jag använder Cool Edit version 1.53. Problemet är att kurvan för höger musikkanal hamnar under sin horisontella centerlinje. Detta innebär att vid redigering uppstår ett klick i inspelningen så fort man markerar ett avsnitt. Samma sak uppstår i början och slutet av varje inspelning.I kurvan visar sig detta som ett lodrätt streck från centerlinjen, där kurvan egentligen skulle varit, ner till början och slutet av spårets kurva. Detta missljud följer sedan med vid bränningen av cd:n. För att undvika detta får jag nu spela in musiken till en gammal dator med samma program och Windows 98SE och därefter via ett externminne flytta den till datorn jag använder för redigering oich bränning och som använder XP (den är mycket snabbare). Då blir allt korrekt. Problemet har inte funnits tidigare. Kan tänka mig att det uppstod vid kopiering av en mono-skiva då jag markerade knappen "MONO" i programmet. Härvid visades ett fönster med ungefär följande text: För att kunna utföra denna uppgift måste inställningar i Windows ändras vilket kan ta en stund. Tyvärr accepterade jag. Det finns bättre sätt att kopiera mono har jag lärt mig nu. Jag har provat att avinstallera Cool Edit totalt och i stället installera Audacity men det blir ingen skillnad. Felet bör alltså finnas i Windows. Har varit inne i registret på båda datorerna för att jämföra. Det är flera parametrar som skiljer sig men eftersom det är olika operativsystem kanske det skall vara så? Vågar ej trassla med detta.

Vore väldigt tacksam för hjälp med detta eftersom det går åt en massa tid när jag inte kan kopiera direkt till den här datorn

Sven-Gunnar

Hej Töre6, vet inte om det här är ett bra tips eller inte, har inte provat den själv men läste om en skivspelare som heter Numark, finns på http://www.starfelt.se/, rubrik Numark och sedan TTUSB. Kan det va' nått?

Kan tydligen kopplas direkt via USB och Audacity ingår. Verkar intressant.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...