Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med kopiering av LP-skivor


Töre6

Rekommendera Poster

 

Har fått problem med att överföra musik från LP-skivor till datorn för att sedan bränna till CD. Jag använder Cool Edit version 1.53 och har gjort så i månmga år. Problemet är att kurvan för höger musikkanal hamnar under sin horisontella centeraxel. Detta innebär att vid redigering uppstår tt klick i inspelningen så fort man markerar ett avsnitt med musen. Samma sak uppstår i början och slutet av varje inspelning. I kurvan visar sig detta som ett lodrätt streck från centeraxeln, där kurvan egentligen skulle legat, ner till början av spårets kurva. Detta missljud följer sedan med vid bränningen. För att undvika detta får jag nu spela in musiken till en gammal dator med samma program och Windows 98SE och därefter via ett externminne flytta den till datorn jag använder för redigering och bränning och som använder XP opch naturligtvis är mycket snabbare. Då blir allt korrekt. Jag har provat att avinstallera Cool Edit helt och i stället installerat Audacity men det blir ingen skillnad. Felet måste således finnas i windows men jag har inte tillräckligt med kunskaper för att våga trassla med registret. Har studerat registret och jämfört båda datorerna. Det är flera parametrar som skiljer sig men eftersom det är olika operativsystem vet jag inte om det skall se exakt likadant ut i båda.

 

Jag kan tänka mig att problemet uppstod när jag skulle kopiera en monoskiva och valde knappen mono i programmet. Härvid visades ett fönster med ungefär följande innehåll: "För att kunna utföra denna uppgift måste en ändring utföras i Windows vilket kan ta en stund". Tyvärr valde jag ja. Det finns ju enklare sätt att skapa mono har jag funnit ut.

 

Vore väldigt tacksam att få hjälp med detta eftersom det går åt en massa tid när jag inte kan kopiera in musiken direkt utan att få missljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En offset av detta slag kan uppstå om du fått en likströmsskillnad mellan enheterna. Börja med att se till att jordförbindelserna i alla ledningar är OK.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...