Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord till mapp/hårddisk


The Ninja

Rekommendera Poster

Jag har nyligen skaffat en extern Elements 500GB-hårddisk, och jag vill ha ett lösenord till den (eventuellt till min mapp på den) så ingen kan komma åt/radera nåt på den. Kan man fixa det? (Jag har Windows XP.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet att sätta lösenord:

Ett vanligt dokument, Verktyg > Alternativ > Säkerhet och skriv i ditt lösenord du vill använda.

Dokument i en mapp, Spara dokumentet på skrivbordet, Högerklicka > Skicka till > Komprimerad mapp > Öppna mappen > Arkiv > Lägg till ett lösenord.

Enklaste möjliga

Attas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du Attas, det där låter bra, men jag har Word 2007 och där finns inte Verktyg oc sån skit =). Förresten, skriv en enklare förklaring som typ "... sen klickar du på ..." så jag fattar lite bättre.

 

Tack

The Ninja

 

[inlägget ändrat 2007-09-18 20:49:44 av The Ninja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Word 2007 men det måste väl fungera unigefär lika, Vad jag menar är att när du t.ex. har ett vanligt Word dokument som du skrivit på och sparat så innan du stänger ner det så uppe till vänster finns ett fält där det står; Arkiv, Redigera, Visa, Infoga, Format, Verktyg, Tabell, Fönster, Hjälp. Det är i Verktyg du klickar så kommer det ner en "rullgardin" och på den står det längst ner Alternativ. Klicka på Alternativ så får du fram en ny ruta och där finns en massa flikar att välja på. Klicka på den som det står Säkerhet på. Då får du fram en ruta där du ska skriva in ditt lösenord. När du gjort det så klickar du på OK. Då får du upp en ny ruta där du ska bekräfta ditt lösenord. Så fungerar det på den Windows XP jag har.

Vill du ha fullständig beskrivning till att lösenordsskydda mapp också?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något som du vill spara i en lösenordsskyddad mapp så högerklicka på dokumentet eller bilden eller vad det nu är. Då får du upp en "rullgardin" där det står Skicka till. För pekaren "pilen" till Skicka till och då får du upp ytterligare en "rullgardin" och där finns ett alternativ där det står; Komprimerad mapp. Klicka på den. Då får du upp en ruta om att mappen ska kunna hantera ZIP-filer. Klicka på Ja. Nu ska du ha fått en mapp med dragkedja på, på ditt skrivbord som ha fått samma namn som den fil du sparade i den. Öppna mappen. Uppe till vänster finns ett fält där det står; Arkiv, Redigera, Visa, Favoriter, Verktyg, Hjälp. Klicka på Arkiv och du får ner en "rullgardin" där det bl.a. står Lägg till ett lösenord. Klicka på det och du får fram en ruta där du skriver in ditt lösenord och bekräftar det.

Så funkar det på min Windows XP.

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-18 21:53:22 av Attas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...