Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk till bärbar


haven

Rekommendera Poster

Har en Dell Latitude CS R från 1999. Det är en PII 400MHZ. Hårddisken är liten, blott 6 GB. Den heter Fujitsu MHH2064AT.

Sålunda en AT disk, 2,5 tums.

Min fråga som jag behöver förstå innan jag köper en ny disk är: Vad är det som bestämmer hur stor hårdisk min dator klarar av? Är det moderkortet eller annan hårdvara som begränsar. Eller kan jag bara köpa en på 60-80 GB och räkna med att det fungerar?

Har frågat Dell men dom fegsvarar att "jag har inte provat större än 20 GB så jag kan inte lova att en större fungerar"!

Använder Win2000 på denna maskin.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-18 10:01:19 av haven]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Det är Moderkortet + BIOS som avgör detta i dom flesta fall!

 

Jag skulle kunna tänka mig att denna klara av en disk på 40-60Gb MAX!

 

Jag köpte en Beg Best Apachce som det satt en 5Gb disk i,jag uppgraderade denna till 40Gb och då är min äldre än din!

 

Lika så med Minnena, När jag köpte denna så satt det 128+64Mb Ram, Men jag satte i 2x256Mb = 512Mb!

 

Men då som jag tycker så är det lite snett att Grafikkortet tar av Ram Minnet så jag funderar på om jag ska sätta i ett 512Mb + 256Mb!

 

Men du frågade ju iof inte om min*l*

 

Men jag tror att en 40-60Gb klarar den nog av!

 

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM2 5600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+80Gb,Nvidia PCIE 7600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia skriver men med fel suffix, 32 GB är den första gränsen och då är det BIOS. Nästa går vid 137 GB och då är det OS:et oftast (kan vara BIOS också som begränsar).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Och jag ändrar mig lite!

 

Min är nog något år nyare! + att det sitter en 1000Mhz i min! Men den verkar inte palla denna,för den går bara i 750Mhz!

 

Så då om jag skulle vilja öka denna så måste nog jag flasha BIOS,men den duger som den är som första laptopen!

 

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM2 5600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+80Gb,Nvidia PCIE 7600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...