Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Cd/dvd-spelare ur funktion.

Toscana

Recommended Posts

Jag har en fyra år gammal Dell dimension 8250.

Cd-spelaren går inte att öppna och dvd-spelaren funkar inte. Under Den här datorn, där de förut stått som enhet D resp. E, finns de inte längre. I enhetshanteraren under diskenheter finns en diskenhet ST 3120023A angiven. Det står under "egenskaper" att den funkar perfekt. Jag har avinstallerat och installerat och startat om.

Kört felsökning i Hjälp och kört fast. Ljudet funkar.

Har dessutom kollat alla maskinvarors egenskaper samt sökt igenom hela datorn efter fel och får till svar att allt funkar perfekt.

När jag startar datorn kommer jag inte in i datorn direkt utan en svart text med meddelandet

"secondary hard disc drive not found"

och "secondary hard disk drive 1 not found".

När jag klickar på F1 kommer jag in i datorn som vanligt och allt utom dvd- och cd-spelaren funkar.

Hårddisken är rätt så full 8,58 gb kvar av 111.

Har tidigare installation av program till mediaspelare och mobiltelefon haft någon betydelse?

"I enhetshanteraren under diskenheter finns en diskenhet ST 3120023A angiven."

Det där är hårddisken.

"När jag startar datorn kommer jag inte in i datorn direkt utan en svart text med meddelandet

"secondary hard disc drive not found"

och "secondary hard disk drive 1 not found"."

Det där betyder nog att BIOS inte längre upptäcker din CD- och DVD-spelare. Det är något hårdvarufel och har inte att göra med vilka program du har installerat.

Eftersom datorn har några år på nacken så kan det ha blivit oxid på kontakterna som ansluter moderkortet till CD- resp. DVD-spelaren, så börja med att ta loss den breda kabel som går mellan moderkortet och spelarna helt och hållet och sätt sedan tillbaks den, lossa sedan strömsladdarna till spelarna och sätt tillbaks dem.

Tack, Cecilia!

Kabeln till CD-spelaren hade tydligen lossnat, när jag nyligen öppnade chassit och installerade ett nytt grafikkort.

Nu funkar verkligen allt perfekt. D- och E-enheterna är automatiskt återställda både under "Den här datorn" och Enhetshanteraren och jag kom in i datorn direkt utan någon svart text(BIOS?)!

Mvh Toscana

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...