Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Formatering...cd-skiva startas inte vid uppstart.

Benna

Recommended Posts

Hej, har haft samma problem tidigare.. problemet är att datorn börjar brusa och att den stannar upp. ljudet kommer från hårddisken.. men när jag har formaterat om datorn så har den fungerat som vanligt igen..

Men nu fattar jag inte riktigt när jag ska formatera och har cd skivan i vid uppstarten så kommer det inget "press any hotkey to run-install" eller något liknande det står bara massa grejer om master slave.. osv och att floppy disk not found (error 40) typ

och att om jag försöker komma in som vanligt så börjar den brusa och så hänger den sig och omstartas osv.

Så jag skulle villja veta hur gör jag så att det checkar cd-skivan i uppstarten vet att man borde gå in på inställningar.. sen typ "boot" skulle jag tro men där vet jag inte längre vad jag ska göra.

Tacksam för svar mvh Benna

[inlägget ändrat 2007-09-16 17:54:49 av Benna]

I BIOS måste startordningen vara satt så att CD/DVD ligger före HDD.

Hur du kommer in till BIOS är lite olika från dator till dator men det visas (snabbt) en text typ "Press F2 to enter setup"

F2 kan vara utbytt mot DEL, F10 eller typ Shift-Del osv.

Jag hade dessutom lite bekymmer med en av två DVD-enheter, alltså att den ena fungerade bättre att starta från. Vet ju inte om du också har två st. men...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...