Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nätverk och Windows XP HE( Home Editio


ScaniaR500

Rekommendera Poster

hej.. Har ett problem med mitt trådlösa nätverk och Windows XP HE( Home Edition ). Problemet är att när jag ska acessa filerna på pappas stationära dator så kommer det upp en blåruta med följande felmeddelande: Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

 

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Och sen så står det att man ska kolla maskinvara/hårdvarans drivrutiner och så vidare. Ni vet säkert ungefär vad det brukar stå i felmeddelandet. Men nu kommer vi till den tekniska informationen och den lyder såhär:

 

***STOP: 0X000000D1 (0XF7CD4000, 0X00000002, 0X00000000, 0XB2649D23

 

*** A5AGU.SYS - ADRESS B2649D23 base at B2609000, DateStamp 42E5D8ED

 

Påbörjar dumpning av fysiskt minne.

Dumpning av det fysiska minnet är klart. Kontakta systemadministratören eller teknisk support om du behöver hjälp. Varför får jag detta felmeddelandet och hur åtgärdar jag detta problem?? Jag får detta meddelande både när det inte är någon användare inloggad på pappas och när det är någon inloggad på hans data. För vad gäller acess till hans dator så när jag har hittat hans data så kan jag se delade skrivare och hårddisken som är utdelad men när jag ska acessa undermapparna så går datan som sagt i taket. Detta felmeddelande får jag även när jag försöker föra över filer via Guiden För över filer och inställningar. Vi använder trådlös uppkoppling och det är samma nätverkskort som sitter i båda datorerna.. Nätverkskortet är ett D-Link DWL-G132 revA och routern är en D-Link DI-624. Här kommer lite fakta om pappas respektive min dator:

 

Dell Dimension 3800(pappas)

CPU: Intel Pentium 4 3,6 Ghz med HT teknik, Socket 478

Ram: 1 024 mb

HDD: 250 GB

Antivirusprogram( om detta kan vara till nytta ): Norton Internet Security 2004

 

Fujitsu Siemens Scaleo L(min dator)

CPU: Intel Pentium 4 2,8 Ghz( ej med HT-teknik ), Socket 478

Ram: 768 md ddr-sdram PC2700 333 mhz

HDD: 40 GB

Antivirusprogram: Bullguard 5.0

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-16 00:07:42 av ScaniaR500]

[inlägget ändrat 2007-09-16 00:08:56 av ScaniaR500]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A5AGU.SYS verkar vara en del av drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet så se om det funkar bättre med en nyare eller äldre version av drivrutinen. Drivrutinen ska du kunna hitta på D-links webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan det vara jag, har för mig att jag har stött på denna filen i nätverkskortets drivrutinsmapp. japp, stämmer fint det. var precis inne och kollade i den mappen i min egen dator.skulle tro att pappa använder en äldre drivrutin..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ursäkta att det har tagit så lång tid. jag och pappa har varit väldigt upptagna så vi har inte haft tid med att fixa problemet fråns nu. men nu har vi fixat problemet med blåskärmen. det var hos drivarna problemet låg. Men nu har vi fått ett annat problem. Vi kan inte se min dator i nätverket. Trots att brandväggen för en anslutningen är avaktiverad på båda datorerna. Några förslag?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite annat att kolla upp:

 

Datorerna ska ha olika namn men bör vara med i samma arbetsgrupp.

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Det ska vara samma nätverksprotokoll installerade i alla datorerna.

 

Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.

 

Samt kolla upp enligt sidan http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B318030

 

Kolla upp flora50s guide: http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mycket för länkarna. kan även nu ta lite tid innan vi har hunnit hunnit göra det som står i beskrivningarna för vi har mycket att göra. men jag ger er svar om det som stod på sidorna funkade

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...