Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router och BBB


heureka

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt nätverk slutade fungera. Hade en switch kopplad till Bredbandsbolagets modem XAVi 5222 och allt har fungerat i flera år. Köpte ny router netgear rp614 och trodde att allt var löst tji fick jag:(

Nätverksdelen (4 datorer) kan man se i routern och 1 kan man komma in i från widows (Xp pro) men inte ut på nätet. Köpte en router till en d- link dir-100 för att vara på den säkra sidan att inget var sönder men samma sak där nätverk syns men inget internet. Vart i kontakt med support på BBB men i och med att om jag sätter min nätverkskabel direkt i min dator så fungerar internet.

Har försökt med många konfigurationer och läst på forum men inget hjälper..........

hoppas någon vet

jag får panik snart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du kontrollerat att routern är rätt inställd mot internet, på punkten statisk/dynamisk IP-adress? mest troligt ska du ha dynamisk inställd, och att kabeln går ifrån WAN på routern till någon av 1X,2X,3X,4X på modemet?

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 14:33:03 av pellepeters]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så löser det sig om man har modemet avstängt i 20 minuter i samband med att man kopplar in routern. Detta för att utrustningen i telefonstationen ska vara beredd på att ge ut IP-adress till en annan apparat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

har du provat att koppla routern i X3,el X4.. X2 skulle ju kunna vara trasig på modemet.. sen så kan du ju även prova att starta om modemet som tidigare skribent skrev.

 

När modemet och routern är i kan du då logga in i routern och se om routern har fått någon ip ifrån BBB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det funkade inte att ha modemet avstängt:( ja jag har provat alla portarna det hjälper inte och när jag loggar in i routern så ges ip bara till nätverket. till wan står det 0.0.0 etc och enligt netgears beskrivning ska det vara så. routern verkar vänta på ip från modemet men tullges inte något:(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

har nu även vart i kontakt med netgears support och dom gick bet:( Nu ska någon ringa mej därifrån som tydlige nska vara mer utbildad för svårlösta fall..........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

enligt mer erfaren support så skulle jag inte ha en router utan en switch. BBB delar ut 5 ip till modemet. Åkte nu iväg och köpte en ny switch men, det är samma sak där:( inget internet bara nätverk. Försökte återställa modemet men det gick ej. har nu ringt en pc- aukutare som skall komma hem får se hur det går.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

å då har pc experten varit här i 5 timmar och konstaterat samma sak som jag att genom router eller switch får datorn ej tillgång till internet.(suck) Han sa att alla mina datorer behöver formateras för det ligger skräp kvar sen nätverket

kan det vara så någon som vet???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får vi väl se hur nätverksinställningarna ser ut.

I Kommandotolken (Start - Program - Tillbeör) skriv:

ipconfig /all

och klistra in resultatet här, dels när datorn är kopplad direkt till modemet och dels när datorn är kopplad till routern (jag tycker nog att en router är bättre än en switch i alla fall).

När du byter till routern så stäng av modem (i 20 minuter), router och dator. Sätt sedan på modemet först, vänta några minuter innan du sätter på först routern och sedan datorn när routern är fullt igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det löste sej hm man ska nog tänka på kabeln i första hand,,,,det va det som va boven i dramat, efter att köpt en ny sladd så fungerar allt genom min switch igen:)

Tack alla som försökte hjälpa till ;))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...