Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera hårddisk


coolhandjan

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har köpt en ny dator som jag plockat ihop själv. Datorn har en hårddisk på 500 Gig. När jag smackade i min fem år gamla XP Professional diskett så formaterade den 130 Gig och installerade xp på denna. Finns det något sätt att komma åt de övriga GIGen? Jag är ute efter något som kan formatera resten av hårddisken och sedan skapa nya partitioner där. Går detta eller måste jag börja om från början :-(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag råkade ut för EXAKT samma problem.Så här gjorde jag:

1. Använd den senaste installations-CD:n till XP. Det är en bugg i gamla istallationsfilen att den inte kan upptäcka större hårddisk än 130GB.

 

Om du inte har den så skitsamma... programvaran som jag strax kommer till kan också lösa det.

 

2.

Efter du installerat Windows XP så installera Partition Magic. Det är en programvara som kan...

*Skapa partitioner

*Överföre olika mängder från en partion till en annan.

 

Då ska du alltså välja i programmet att antingen göra en ny partition med den överblivna mängden som Partion D, E (eller vad du nu vill kalla den).

 

Eller så kan du göra en enda partition på dina 500GB.

Själv valde jag att lämna 30GB åt C som en system-partition och de övriga 470 åt E som är min nöjespartition.

 

OBS!! Innan du installerar partition magic och gör en partition!

Gör en återställningspunkt utifall att datorn kraschar.

 

3.

Efter partition magic gjort allt den ska. Avinstallera den för guds skull! Det är en programvara som är farlig för ditt system som bara ska vara installerad vid behov!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*3.

Efter partition magic gjort allt den ska. Avinstallera den för guds skull! Det är en programvara som är farlig för ditt system som bara ska vara installerad vid behov!*

 

vad menar du med det,, jag har haft min istallerad många år,,, varför är den farlig? var finns belägg för det,, vad händer ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"1. Använd den senaste installations-CD:n till XP. Det är en bugg i gamla istallationsfilen att den inte kan upptäcka större hårddisk än 130GB."

Det är inte en bugg i tidigare Windows-versioner än XP Service Pack 2, installationsprogrammen är medvetet skrivna så. Man får tänka på när XPs installationsprogram skrevs ca år 2000 så var 50 GB en stor hårddisk, så en begränsning till 128 MB ansågs helt rimlig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Man får tänka på när XPs installationsprogram skrevs ca år 2000 så var 50 GB en stor hårddisk, så en begränsning till 128 MB ansågs helt rimlig.*

Borde det inte stå 128gb ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det borde nog ha gjort det. Vadå inte kunna använda hela hårddisk utrymmet? Det ska man väl kunna göra oavsett vilket operativsystem man har eller Windows version. Om hårddisken är "för stor" så blir det väl bara flera patritioner ?

 

Jag som är programnostalgiker installerade Winwows 3.1 på min pentium 400. Jag kommer inte ihåg hur stor hårddisken är men jag fick 4 partitioner tror jag det var.

 

Nu har jag hittat min Windows 98 DVD och ska installera Winwows 98 på den datorn i stället. Vill gärna kunna använda CD-spelaren också.

 

Sen kan jag spela PC-lemmings och använda After Dark skärmsläckare t.e.x.

 

Glöm inte bort att det finns två sät att formatera en hårddisk som 16-bitars pertition eller 32 bitars. För att kunna använda Windows 3.1 så måste det vara 16-bitars partition. Windows 98 klarar både 16 och 32 bitars partitioner. Men man utnyttjar hårddiskutrymmet bättre med 32-bitars formatering när man lagrar filer.

/Maria

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 10:50:17 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog hända vad som helst allt från att datafiler kan raderas till att det blir virus i datorn ? Ingenting är omöjligt när det gäller datorer. Detta program är nog farligt att ha på datorn en längre tid om man har en viss programvara installerad eller hårdvara. Jag hade en gång en dator som varken kunde köra word 2000, en demo version av Adobe photoshop eller Windows XP.

 

Ok jag vet att inte alla datorer kan köra Windows XP men Word 2000 borde ju ha funkat ?

 

Det var skrivet då inte Windows XP var uppfunnet. Men de som är hårdvaru kunniga sa att det kunde ha berott på grafikkortet. I vilket fall som helst så fick jag en bättre dator sen.

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 11:02:13 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo som sagt allt kan ju hända med datorer,, men isåfall borde ALL programvara va farlig,, för allr kan ju raderas krasha å få virus,,

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Borde det inte stå 128gb ?"

Förlåt, naturligtvis ska det vara 128 GB.

 

"Om hårddisken är "för stor" så blir det väl bara flera patritioner ?"

Ja, det är så det blir med Windows XP utan Service Pack 2 också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...