Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

drivrutiner för skrivare


Gäst Gösta.B

Rekommendera Poster

Gäst Gösta.B

Jag söker en drivrutin för Canon Multipass C70 under Windows XP Home.

Vem tillhandahåller drivrutiner, är det leverantören till skrivaren eller systemet?

 

När jag sökte i PC Supports databas fick jag meddelande: "Förbjuden länk"

 

Gösta.B

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gösta.B

Tack, molle98.

Men jag har kollat på Canons sida. Det som finns är uppdateringar för ett helt programpaket (4 filer att packa upp) men när man försöker installera den första får man frågan: "följande fil behövs PrnGx310.dll. Ange sökvägen."

Detta kan ev vara just den drivrutin jag söker.

Den finns inte på datorn, inte på Canons site, inte på Microsofts site och inte på den ursprungliga installationsskiva.

Därav min fråga vem som snickrar ihop drivrutiner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är det tillverkaren av produkten som tar fram drivrutiner för produkten.

 

Har du prövat med att installera de 4 filerna i en annan ordning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört denna?

 

 

1. Update Patch for Windows XP (2.71.4.15)

 

Compatibility:

Operating system(s):

 

Windows XP

Language(s):

 

English, Italian, Spanish

 

Från pdf:

 

Canon Windows XP Printer Driver Information

Follow the procedure below to make a Windows 2000 printer driver compatible with

Windows XP. Please make sure that a relevant Windows 2000 driver for your MultiPASS

product has been installed on your Windows XP PC.

* If you install a Windows 2000 printer driver on your Windows XP PC for the first time, you need to

restart your PC before taking the following steps.

1. Double click “xxxx_xxx.exe.” Specify a directory where you want to save extracted files in the

following window, then click ‘OK.’

2. Double click ‘XPUpdt.exe’ stored in the extracted folder.

3. When the following ‘Hardware Installation’ window* appears, click ‘Continue Anyway.’

(* The window is displayed in the OS language you installed.)

4. When updating is completed, the following window appears. Click ‘Yes,’ and then restart your

PC.

**************

Hm.. nu när jag läser så ska drivers för W2000 installeras först. Är de dessa som finns i 4 filer?

 

 

Ett paket md tre filer finns, den 4:e är en manual.

 

Jag döpte om de tre .exe till .zip

Packade upp innehållet i en gemensam mapp.

Går kanske att köra setup.exe därifrån..

 

Filen PtoPrint\2\PrnUm310.dll finns i den tredje men är ju inte den du skrev saknades. (Finns ingen med det namnet).

 

Se även:

http://www.printer-drivers.com/drivers/47/47967.htm

Där finns den saknade dll-filen.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-06 15:17:36 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gösta.B

 

Tack Mikael63.

 

Jag hamnar på en sida som vill köra sökprogram på min dator, vilket jag inte vågar tillåta.

 

Filen PrnGx310.dll som jag efterlyste finns i en nerladdbar fil, men för att kunna ladda ner måste jag registrera mig och ange mail adress, något som jag är ytterligt restriktiv med. Så har jag också nästan klarat mig från spam i 20 år. Är printer.drivers.com en pålitlig site?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gösta.B

 

Tack Cecilia

 

Jag har inte provat annan ordning eftersom instruktionen säger att fil 1 skall installeras först.

 

Jag skall gå en ny match med Canon. Vid senaste förfrågan fick jag svar som "goddag yxskaft" : "ladda ner 4 filer ....." , alltså det jag redan gjort 3 gånger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gösta.B

Tack

Jag laddade ner, lade filen på skrivbordet och packade upp den, men det gick så fort att jag inte hann se var innehållet hamnade.

 

Gösta

 

Tillägg: Jag hittade filerna i en temp-katalog. Jag skall göra ett nytt försök inom kort. Jag laddade ner uppdateringsfilerna från Canon igen.

 

[inlägget ändrat 2007-09-13 13:28:35 av Gösta.B]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...