Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfia via en annan dator? Möjligt?


Martin W

Rekommendera Poster

Jag och en kompis delar på en lägenhet. Vi betalar för att få åtkomst till en viss mängd av det trådlösa nätverket i lägenheten (10mb/s).

 

Vi köpte en varsin antenn som kopplar in sig mot det trådlösa nätverket (Belkin 802.11g 54mb/s). Dessvärre vägrade drivrutinerna fungera på min dator men det funkade på min kompis dator. Min dator har dock aldrig haft problem med "vanliga bredband" (där det är en kabel istället).

 

Så jag undrar om det är möjligt att ansluta min dator in i min kompis dator så att få tillgång till internet från honom? Och hur gör jag isåfall?

 

När jag testade att sätta endast en kabel som gick direkt mellan våra datorer hittade bägge datorerna ett nätverk men det var "begränsat".

 

Skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är lite osäker på hur ert nätverk ser ut och jag vet inte vilket operativsystem ni har.

Guiden konfigurera ett hemmanätverk

(XP Home, ev. Pro)har varit tillräcklig.

 

Följ anvisningarna - typ "den här datorn är gateway till.."

Den andra typ "ansluter via annan dator..."

(Minns inte riktigt hur det står)

 

Körde så tidigare med ett ADSL-modem som var ansluten via USB på den ena datorn, sedan en korsad kabel mellan nätverkskorten.

 

Fungerade bra, då.

Lite special var det att köra DC som "aktive" men det gick att lösa det med...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bägge datorerna har Windows XP Pro. Det vi skulle vilja göra är min kompis har sin trådlösa nätverks-mottagare inkopplad med USB-kontakt.

 

Sedan kopplar vi en nätverkssladd från hans dator till min så att jag kan få tillgång till internet som han har "i sin dator" eller vad man nu vill kalla det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är ju ingen expert men!!! åk och köp en router(förslagsvis en d-link som jag har), sen torde det funka utan en massa jobbiga inställningar. Jag(ägare till abonnemanget), grannen och sambo delar på samma uppkopling och det funkar fantastiskt bra!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...