Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dubbla operativsystem efter ominstallation


Rosie_f

Rekommendera Poster

Hej!

Jag blev tvungen att ominstallera XP sedan en fil gått sönder. Den gick inte att laga. Jag kan inte sånt här, men jag provade med att bara ladda in insallations CDn. Det funkade bra och datorn sköter sig fint nu, men plötsligt upptäckte jag att jag har väl mycket på hårddisken. Efter en sökning visade det sig att allt som fanns på hårddisken innan omistallationen fortfarande ligger kvar. Toppen visserligen, men betyder det att jag har två stycken XP installerat nu? Vad bör jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"jag har väl mycket på hårddisken"

Vad menar du med det?

 

En ominstallation, utan att ta bort partition osv, tar ju inte bort några filer utan ersätter befintliga skadade.

(Inte alltid, tyvärr, men i ditt fall verkar det ha fungerat)

 

Det du bör göra är väl att köra en Update från Microsoft.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-03 22:10:17 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Uppdaterat från Microsoft har jag gjort.

 

Vad jag menade med "väl mycket på hårddisken" är att jag har mer nu än innan omistallationen.

 

När jag gjorde ominstallationen kunde jag välja mellan att reparera filer eller göra en total ominstallation. "Reparera filer"-valet fungerade inte. (Inte för datafirman jag anlitade heller, vill jag tillägga.) Då körde jag den totala ominstallationen och trodde då att den rensade bort allt på disken. Men det kanske inte är så?

 

När jag nu startar datorn får jag upp ett val innan XP laddas. Datorn frågar om jag vill köra Windows XP eller Windows XP. Det är det som fått mig att fundera på om jag har dubbla Windows installerade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har installerat en ny Windows i en annan mapp. Kolla om det finns både C:\Windows och C:\Windows1 eller något annat liknande.

 

"När jag nu startar datorn får jag upp ett val innan XP laddas."

Fungerar båda valen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa är att göra om det, med skillnad att du formterar partitionen innan filerna kopieras över till hårddisken, för du har väl ännu inte hunnit lägga in något viktigt.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svar! Jag är tyvärr trots det inte så mycket klokare. Jag vet alldeles för lite om detta för att riktigt förstå svaren är jag rädd, men jag känner att jag måste lära mig detta!

Jag skulle bli jättetacksam om någon ville ta sig tid och försöka förklara på lite mer "for dummies"-nivå. Jag har hittat en guide ( http://xps.maratonmannen.se/ ) som verkar vara tillräckligt detaljerad för mig och som jag väl kan följa steg för steg första gången jag gör detta, men behöver jag tänka på något utöver vad som står där? Och vad innebär partition? Vilket av alternativen ska jag välja om jag vill rensa rent hela disken?

 

Nån som orkar? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Väldigt förenklat ang. partition.

 

Om du tänker dig att ett rum är hela din hårddisk.

 

Då kan du avdela det rummet med en vägg så att du får två rum - två partitioner.

 

Eller tre rum - tre partitioner.

osv..

 

Hela det oindelade rummet - en partition.

 

En nyskapad partition är ungefär som ett helt oinrett rum där du inte kan bo.

 

Du måste först formattera - typ städa ur rummet & måla. Obs rummET. Varje partition behöver formatteras.

 

Sedan kan du flytta in dina möbler osv. - motsvarar dina filer.

 

I en partition kan du välja att installera operativsystemet & program osv.

 

I en annan partition kan du spara din musik, dina filmer osv.

 

OBS! KAN - du behöver inte göra så.

Enklast är väl att ha en partition även om det kan vara fördel ibland med flera.

 

Att ta bort EN partition rensar inte hela disken, ta bort alla partitioner rensar hela disken.

 

(Sen kan man ju ha mer än en fysisk disk i en dator...)

 

Samma sak med formattering - jmfr. med att du målar - formattera en partition innebär, om man fortsätter på samma tema, att du målar över ALLT i just den medan de övriga inte påverkas.

 

Lite knepigt förklarat kanske men jag hoppas du förstår på ett ungefär...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...