Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskproblem WD


Daniel_82

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en extern hårddisk från Western Digital:

WD My Book Pro Edition.

 

Jag har haft hårddsiken sedan i Februari och den har fungerat utmärkt fram tills i Juni nån gång.

 

Problemet är att den slutar svara. Ibland kommer jag inte åt hårddisken alls (den dyker inte upp i Utforskaren) och ibland är det bara vissa filer som "försvinner". Jag kan se och komma åt mapparna, men de är tomma, trots att det finns filer i dem. Aktivitetslampan som finns på WD:s hårddiskar snurrar konstant, trot att jag inte kan komma åt hårddisken.

 

Det enda sättet jag tillfälligt kan lösa problemet på är att dra ut strömsladden från dårddisken och sätta i den igen. Då hittar datorn den, men efter ett tag (1/2 timme- 1 timme) så slutar den svara igen.

 

Jag har läst på olika forum på nätet om fler som har samma problem, men ingen verkar ha någon lösning.

 

Jag har även testat att uppdatera firmware:n på hårddisken från Western Digitals hemsida, men utan resultat.

 

Någon som vet vad som är fel och om det finns något sätt man själv kan lösa det på?

 

/ Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har försökt köra det, men programmet kan inte läsa nödvändiga filer på hårddisken.

 

Får följande felmeddelande:

" Quick Test on drive 2 did not complete!

Status code = 07 (Failed read test element), Failure Checkpoint = 65 (Error Log Test)

SMART self-test did not complete on drive 2! "

 

(Drive 2 är den aktuella hårddisken)

 

 

/ Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara)

Syns hårddisken där?

Några utrops- eller frågetecken?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej...

 

När hårddisken fungerar så syns den i Enhetshanteraren och där visas att allt är OK - inga fel (Alla drivrutiner är korrekt installerade och fungerar)

 

Men när hårddisken slutar att svara så syns den inte alls i Enhetshanteraren.

 

 

NYTT:

 

Idag hände något nytt:

Aktivitetslampan fram på hårddisken började blinka hejdlöst i ca 10 sekunder, sedan dog hårddisken helt. Kan inte få igång den igen.

 

Får nog bli en ny hårddisk i vilket fall som.

Någon som vet om/hur man kan göra en backup på denna hårddisken när jag köpt en ny ?

 

Jag vill helst inte skicka den till något företag då jag har lite personliga dokument och bilder m.m. på den.

[inlägget ändrat 2007-09-04 12:18:58 av Daniel_82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att den har lagt av.

 

Går det att öppna höljet och plocka ur själva hårddisken?

I så fall brukar det gå att stoppa in den i en dator och om man har tur komma åt filerna då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en sata disk så kan sata kontakterna vara känsliga speciellt vid moderkortet, dra ut och sätt i brukar hjälpa.

 

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av felmeddelande att döma låter det som att disken körde ett snabbt read test och under detta test hittades fel. Detta brukar indikera att disken håller på att dö, vilket den verkar ha gjort. Så fort den började bete sig konstigt borde du ha fört över allt viktigt till en annan disk och sedan försökt ta reda på vad som är fel, men det är lätt att vara efterklok.

 

Seriösa rekonstruktionsföretag öppnar inte själva filerna utan nöjer sig med att de verkar okej med hjälp av andra test, de låter kunden själv öppna filerna och verifiera innehållet (så vida inte kunden ger tillåtelse att man kan kontrollera innehållet). I och för sig har jag läst på Slashdot om hur mindre seriösa "recovery" firmor i USA har agerat (fildelat deras kunders information), så din oro är inte obefogad.

 

Om det nu är så att disken har börjat tappa sektorer i allt snabbare takt och nu har även reservsektorerna försvunnit (det är då man börjar märka problem). Då bör din första åtgärd vara att skapa en spegel av den information som finns på disken nu. Plocka därför ur disken ur det externa chassit (varvid garantin försvinner, oftast) och anslut den till en dator. Se till att disken har ordentligt med kyla då det brukar fungera bättre vid rekonstruktion och att du har en större disk redo att "tanka över" informationen ifrån. Starta datorn och skapa en kopia och använd sedan kopian för att rekonstruera filerna. Hur kopian skall skapas och hur filerna rekonstrueras beror lite på men se till att programet som skapar kopian kan hantera trasiga sektorer. Förresten, se också till att den disken du för över kopian till är hel.

 

Efter att du har räddat din information så kan du börja undersöka vad det är som är fel. Testa att köra ett helt yttest på disken och se om den kan ta sig igenom den. Kolla hur många reservsektorer som finns kvar, hur många som har fallerat och hur många som har fallerat utan att kunna föras över till reserv.

 

Om din tid är värd något så skulle jag nog rekommendera att du tar kontakt med en proffsfirma (oss exempelvis för att skryta lite) för det krävs en hel del kunskap då det finns många fallgropar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...