Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startas om


BoGun

Rekommendera Poster

Efter en omformattering av grabbens dator har ett mindre intressant fenomen uppstått. Varje gång han skall starta Counterstrike och Ventrilo så startas datorn om. Det kommer upp en bluescreen som försvinner innan man hunnit läsa vad som står innan allt stängs ner (endast vid start av CS).

Datorn är en s.k. företagsdator, men deras support är just inte till stor hjälp i denna fråga. Dom drivutiner som installeras med deras installations-CD är ju inte direkt färska!

Har fått tips om att Symantecs Norton Antivirus kan vara boven, men har testat att avaktiverat detta (ej avinstallerat) utan resultat.

Nya drivrutiner säger nån annan - men var hittar jag rätt drivutiner och till vilka komponenter? Har dock installerat nya drivrutiner till grafikkortet utan effekt. Känner att jag inte har nån kompetens alls i denna fråga! :-(

 

Dessutom dyker en felrapport från Microsoft upp varje gång datorn startas, som säger att RealTek Systems nånting behöver uppdateras. Har följt alla instruktioner och installerat uppdateringen, men felmeddelandet fortsätter komma vid varje uppstart.

Vet inte om dessa två problem hänger ihop...

 

Tacksam för hjälp/tips!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det kommer upp en bluescreen som försvinner innan man hunnit läsa vad som står innan allt stängs ner (endast vid start av CS)."

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så stannar blåskärmen kvar.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då kan jag läsa blåskärmen och där står det:

"Ett försök gjordes att köra minne som inte är körbart"

...samt:

"***STOP: (0xBA38343C, 0x3B8FB963, 0xF7A2FE88, 0x00000000)

 

...detta gör ju inte mig särskilt mycket klokare, men kanske dig! :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jodå, "STOP-raden" ser ut som jag har skrivit. Kollade ett antal gånger innan jag skrev in det här.

Stämmer den inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla blåskärmar jag har sett hittills så har det stått ett hexadecimalt nummer mellan STOP-ordet och början på parentesen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne o kollat på "Memtest86+ V1.70 (01/14/2007)", men fattar inte vilken version av detta program som jag ska ladda hem?!

...och när jag sen laddar hem rätt variant - hur funkar det?

Skall jag t.ex. ta ner "Pre-Compiled EXE file for USB Key (Pure DOS)" och starta datorn på USB-minnet, eller vad?

 

Som du förstår är jag inte direkt proffs!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skall jag t.ex. ta ner "Pre-Compiled EXE file for USB Key (Pure DOS)" och starta datorn på USB-minnet, eller vad?"

Det ska gå bra, dock vet jag inte detaljerna för jag har inte använt den varianten.

Eller Download - Pre-Compiled package for Floppy (DOS - Win) för diskett att starta datorn från

Eller Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip) för CD/DVD att starta datorn från

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixade en CD med Memtest86+ och nu har jag kört igenom burken utan att det indikerar på något fel alls. Jag noterade dock en sak (som kanske inte alls är relevant i sammanhanget):

när Memtest kördes stod det följande på en rad "Chipset: Intel i915P/G (ECC:Disabled)"

Blev lite fundersam på ordet "Disabled", men det kanske skall va' så?

 

För övrigt har jag kollat igenom allt med både Everest Home Edition 2.20 och System Information for Windows 1.68, och båda meddelade följande:

"Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed"

...och då hittade jag under BIOS - "DMI Version 2.3@000F83C0"

 

Kan något av detta ha med eländet att göra, eller hänger det inte alls ihop?

 

Blir bara så trött på skiten när jag inte fattar... :-(

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-06 16:25:58 av BoGun]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så vanligt med ECC-minnen så det är väl som det ska. Det med DMI vet jag inget om.

 

Om det bara blir blåskärm när Counterstrike och Ventrilo startas så kanske det är något med en drivrutin. Nyare drivrutiner hittar man på datortillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"It's not a bug, it's a feature"

;-)

 

Nu tillhör jag gruppen som inte får bluescreens men jag kan försöka ändå.

 

Det låter som att någon försöka exekvera minne som inte markerats som körbart. Jag är ingen expert på detta område men jag trodde att i386 arkitekturen inte hade sådana skydd (därav buffer overflows), men det kan hända att det betyder något annat eller att jag har fel. Trolig orsak är en dålig drivrutin eller annan mjukvara, se till att ni har det senaste.

 

Kan mycket väl vara fel på RAM och du har gjort ett test, hur länge lät du den köra? Normalt kör man ett par dygn för att vara på den säkra sidan. ECC betyder Error Correction Code och det återfinns mera på serversidan. Det händer att 1:or blir till 0:or i moderna RAM men det är så ovanligt att det inte motiverar ECC på vanliga datorer. ECC kostar mer och sänker prestandan något. Så det är helt i sin ordning att ECC är disabled.

 

DMI varningen innebär i princip bara att programmet inte kan garantera att processortemperaturen är exakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...