Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ofrivillig uppstart av sökprocess


Stinafina

Rekommendera Poster

Hjälp. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har nu försökt allt.

 

Jag har en (bärbar) ett år gammal Acer Aspire-dator som kraschade i somras. Jag gjorde då en återställning med hjälp av Acers-återställningskonsol som finns inlagd på datorn.

Den fungerade då i ett par veckor, tills den återigen började bete sig märkligt.

Sökrutan för filer och mappar som finns i Windows kom då upp av okänd anledning. Den flimrar och datorn beter sig precis som om den befinner sig mitt uppe i en sökprocess, vilken förhindrar körning av andra program. Sökningen kan även börja ”inne i” webbläsarna (Firefox och Explorer) när jag sitter och jobbar. Försöker jag stänga ner den kommer den upp igen. Stänger jag av den återkommer problemet när datorn startat om.

 

När det var som värst startade datorn om, även om jag klickade på ”stäng av”. Jag lämnade då in den på reparation. Moderkortet reparerades och jag trodde att allt var frid och fröjd, men icke.

De ofrivilliga omstarterna har uteblivit men huvudproblemet kvarstår.

 

Nära sammankopplat är att datorn tjuter vid omstart (samtidigt som Acer-loggan) visas, i fönstret där man går in i BIOS-inställningarna. På verkstaden hävdade de att tjutet kommer från när batteriet laddas. Dock har det inte varit så tidigare och jag har noterat att detta inträffar när mina problem med ”sökrutan” är som värst.

 

Jag har genomsökt datorn efter virus, samt formaterat om hårddisk C, där systemet ligger med hjälp av Acers fabrikstillverkade återställnings/formateringsskivor. (Alltså inte dem man skapar själv första gången man loggar in i Windows, vilka jag i och för sig också testat utan resultat).

Ingenting hjälper.

Det verkar ju som att det är en process som ligger och körs konstant, men hur gör jag för att få bukt med det?

Alla svar mottages tacksamt

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-02 19:25:02 av Stinafina]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det låter inte roligt. Din beskrivning tycker jag tyder på mera hårdvaruproblem.

 

Sökrutan dyker nog upp för att Windows inte kan hitta någon fil, vilket skulle kunna orsakas av fel på disken eller diskkontrollen.

 

Det där tjutet... Kan det vara missljud från fläkten? Slarvigt inmonterad så att fläktbladen går emot något eller visselljud av luften i fläkten? Ofta startar fläkten på högt varv vid start för att sedan minska. Eller kanske det är disken som låter?

 

Det behövs nog ett samtal med verkstaden igen.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för all hjälp. Problemen har nu eskalerat ytterligare. Jag är nu helt övertygad om att det rör sig om ett diskfel.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...