Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser alldeles för ofta?!


Jean-Bat

Rekommendera Poster

hejsan!

 

Min dator fryser totalt kanske 8-10 ggr per dag. Det verkar som den ofta fryser när den bara står o man gör inget, har jag flera program igång brukar den kunna köras längre. Men om jag inte sitter vid den efter 5 minuter eller typ sitter och surfar så kan den frysa. Varken mus tangentbord eller något funkar, skärmen syns fortfarande och det blir som om man hade tagit en screenshoot. Jag måste sedan stänga av datorn via knappen. Jag har nyligen blåst datorn men sammas ak händer, så tror inte det är något virus, jag har hört att det kan bero på någon slags överhettning. Har många fläktar dock. TACKSAM FÖR SVAR!! MVH Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yes har dammsugit alla fläktar o "rengjort" datorn från damm.. kan man ställa in fläkthastighet eller dylikti i bios?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Först, här är ett bra program som visar temperaturen. När du installerat det gå in på i programet, dator/sensorer.

 

http://pfatjanster.idg.se/program/200706/11.asp

 

Sen här är ett program som du kan styra fläktarna med.

(länk i texten för nedladdning)

 

http://www.almico.com/sfdownload.php

 

När du har mätt temperaturen skriv resultatet här så kan jag se om det är överhettning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moderkort: 28 C

cpu: 46 c

pwm: 43 c

gpu: 68 c

seagate: 40 c

seagate 39 c

 

Kylfläktar:

cpu: 2830 rpm

north bridge: 1500 rpm

fläkt #4: 1080 rpm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips är att kolla om tangetbordet svarar genom att trycka på Num Lock och se om Num Lock lampa byter status (tänd/släkt). Då kan man vara säker på att processorn fungerar och att det är något över den IRQ som tangetbordet har som ställer till det. Om den inte svarar så är det något med lägre IRQ, processorn eller något annat på moderkortet.

 

Högre IRQ, kolla hårdvara och mjukvara och se om det är något där.

Lägre IRQ, systemklockan eller så är det processorn (antar att det inte gäller för USB-tgb), eller något annat fel med moderkortet.

 

Vore intressant att veta OS och processor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESD: Tackar, nu fick jag min fläkt o har instalerat den, i skrivande stund har bara datorn vart på 10 minuter så måste vänta ett tag o se vad som händer, säger till här isåfall.. Tack!

 

Mickael: Den dog för 2-3 dar sen annars har jag inte suttit vid den så mycket.. När den dog så svarar numlock capslock scroll lock.. det är usb tangentbord.. Jag är så sjukt dålig när det kommer till sånt här med datorer.. Vad är IRQ? Vad ska jag kolla för hårdvara o mjukvara som skulle krångla? Jag har köpt datorn av en kompis o den har aldrig krånglat för honom, det är en nära vän o han skulle aldrig ljuga om något sånt, så det har hänt efter jag fick den.. Jag köpte en ny ren kopia av Windows XP professional till datorn. Proc: AMD Athlon XP 2800+. Så vad föreslår du att jag ska göra, berätta gärna i ord som en idiot förstår :) uppskattar din hjälp men fattar inte riktigt :) tack mickael!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IRQ, eller avbrottsförfrågan på svenska är en signal hårdvara kan skicka till processorn som innebär typ "Hej, jag vill ha din hjälp nu". Att numlock skiftar läge när den är fryst tyder på att det handlar inte om att processorn är överhettad eller ett allvarligt problem med kärnan. Jag skulle tippa på att det handlar om något mjukvaruproblem eller problem med exempelvis grafikkortet. Uppdatera de driverutiner du har och prova om du kan få den att låsa i felsäkert läge. Om inte så är det med all sannolikhet en mjukvaru / drivrutins grej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...