Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dålig router

esd

Recommended Posts

Jag har en trödlös router med bredband från TDC. Det är bara det att hastigheten på det trådlösa är bara 5mbit/s när vi egentligen ska ha 17mbit/s. Och väldigt ofta tappar datorn anslutningen och signalstyrkan är låg. Routern står i källaren i ett rum med bara betongväggar. Det är en thomson speedtouch 716 v5 WL.

Behöver jag köpa en bättre router?

Jag har kört tp test det var så jag fick fram hastigheterna.

[inlägget ändrat 2007-08-27 14:46:53 av esd]

När man kör trådlöst så kan man inte räkna med att få ut högre hastighet än cirka hälften av den hastighet man får när man använder nätverkskabel (dock med den kommande standarden 802.11n blir det bättre). Eftersom signalstyrkan är låg dessutom så är nog 5 Mbit/s ett bra värde.

Armerad betong är ett effektivt sätt att stoppa radiovågor så det är tveksamt om det går bättre med någon annan router. Du kan dock pröva med en router av Mimo-typ som har två antenner.

802.11n-standarden ska vara mycket bättre sägs det. Men standarden är inte helt bestämd än så det finns inte mycket tester av dessa pre-n/draft-produkter än. Man ska också veta att det är något som inte är en färdigstandard än, det innebär att produkter man köper idag dels inte behöver fungera med draft-produkter från andra tillverkare och dels inte behöver komma att fungera med de produkter som uppfyller den färdiga standarden nästa år.

Jag hittade det här testet på m3.

http://m3.idg.se/2.1022/1.118142

Det är ochså det att jag tar musik trådlöst från datorn till 5.1 anläggningen via routern och när man spelar upp waw filer så hakar det men mp3 fungerar bra jag tror det är för att waw filen är för stor så att inte routern klarar av att överföra hela filen tillräckligt snabbt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...