Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stannar


a8med

Rekommendera Poster

Tja! Jag har en dator som är min som stannar lite dåd och då och min farsas som stannar jävligt ofta. Datorn stannar hel man kan inte göra något allas. Varken tanigenterna funkar då eller musen. Man blir tvungen att resetta datorn och börja om från början men va fan det e inte kul om man sitter och kolla på film på datorn eller spelar något spel. SNÄLLA GOTT FOLK HJÄLP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är din dator gammal?

Om den är gammal kan det vara dags att ominstallera operativsystemet.

Vad har den för specifikationer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med damm i datorerna?

Man får då och då öppna upp datorer och plocka och blåsa bort damm från ventilationshål och fläktar (ingen dammsugare inne i datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator har jag inte formaterat på över 1 år nu men min fasas dator formaterar vi om typ varje månad och skittet stannar i alla fall. Jag blåste bort damet i min dator vid början av sommaren vit inte hur det e med den andra datorn. Jag andvände en blås maskin som liknar en löv blåsare(skit stark). Min dator är gammal men jag uppgraderar lite då och då den andra datorn är 3 år gammal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger formatera menar du då att du tar bort operativsystemet och installera det igen?

Eller formaterar du en annan hårddisk bara.

Du kan alltid prova att köra virusprogram men jag tror inte det kommer hjälpa.

Om du har möjlighet att upgradera ram-minnena så kan det vara bra. För min dator höll ochså på så förr men då uppgraderade jag den och ominstallerade operativsystemet och nu går den hur bra som helst.

 

[inlägget ändrat 2007-08-26 11:03:20 av esd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåsmaskin kanske inte är så bra. Man ska inte använda dammsugare därför att det blir sådan fart på dammet att det kan alstra statisk elektricitet av rörelsen och blåsmaskin låter som det skulle kunna göra samma sak.

 

"min fasas dator formaterar vi om typ varje månad och skittet stannar i alla fall. "

Om en formatering inte hjälper så är det nog ett hårdvarufel såsom för hög temperatur (t ex pga damm eller trasig fläkt), trasigt nätaggregat eller något liknande. Blir det blåskärmar eller omstarter också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du nu vet jag inte precis vad han gör men skulle tro att att kör recovery hörddisken. Han körde nyss klart en virus sökning av hela datorn med northon antivirus och den kunde inte hitta något alls.

 

Ne det blir inte någon blå skärm. Asså den fryses man kan inte gör något oavset om man ventar i 1 timme. aa försökte kolla tempratuern på cpu och moderkort med aida men kunde inte se just de.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gpun är skyhög den ska åtminståne vara 20 grader lägre.

Jag föreslår att du tittar in i datorn och kollar så att alla fläktar fungerar särskilt den på grafikkortet.

Sen vore en bra ide att under grafikkortet sätta en fläkt som blåser ut ur chassiet, en sån här.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319466

 

Och om det finns plats för extra chassi fläktar så köp och sätt dit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

 

Till Cecilia!

 

Visst går det att använda dammsugare till datorn. Barfota och avgjordad i kalsingar, går det utmärkt. Det där med statiskt är lite överdrivet. Att blåsa bort damm funkar inte. Ett antistatarmband kan man också använda, om man är skrockfull, annars så håller man ju i chassit med en hand och jobbar omväxlande med tops och dammsugaren, på det visset får man bort det mesta dammet från fläktblad och komponenter. Så gör jag rent i mina datorer och det har funkat utan problem.

 

Jag är väl lite skrocfull, eftersom jag jobbar i kalsingarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Jag blåste nyss bort all dam på båda datorerna och jag kan säga att det var jävligt mycket dam i pappas dator. Han har inte platts för flera chassi flektar och alla som sitter i funkar perfekt. Han temp nu är :

GPU: 68 C

GPU omgivning: 38 C

Maxtor: 30 C

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Din dator stannar för att grafikkortet bli för varmt.

I den lediga pci platsen rekomenderar jag att du sätter en fläkt så att den blåser ut ur chassiet direkt under grafikkortet, en sån här fläkt ska du ha.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319466

 

En sån fläkt kommer att sänka temperaturen på din gpu, och om temperaturen kommer ner tillräckligt mycket kommer datorn inte att stänga av sig.

Jag har en sån själv som sitter under mitt grafikkort väldigt bra är den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Vart tar dammet vägen om man blåser?

 

Såg att det blev fel i min text ovan, det skall vara "Barfota och avjordad i kalsingar"

 

Rätt skall vara rätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du menar den där "lövblåsaren" jag antar att allt damm sprider sig i rummet. Blir lite jobbigt att städa efter åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ska köpa en sån flekt men det ligger ju en vanlig grafik fläckt på grafik kortet som borde kyla ner den nog eller?

 

Hehe jag e inte dum och blåser bort skitet inomhus fan. Jag gör det på balkongen ju så får naturen ta hand om dammet:D

 

[inlägget ändrat 2007-08-27 15:38:56 av a8med]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I vissa fall så räcker inte den fläkten du har på grfikkortet då får man köpa en ny och sätta dit (lite komplicerat) eller komplettera med en fläkt under grafikkortet (mycket enklare och ger effekt).

 

He He undrade just om du verkligen blåste rent den inomhus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa sitter och kollar efter olika alternativ av flektar nu.

 

Hehe ne rå jag har en hjärna(ligger vid toan:D)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...